Het is een prachtige meidag in 2015, Ik sta op het culinaire event Taste in het Amstelpark en heb net de aankleding afgerond van de stand van de ‘G6’, een groep chefkoks die regelmatig samen optrekken op evenementen. Taste is een feestje voor iedereen die een vorkje wil prikken bij de beste restaurants die onze hoofdstad te bieden heeft.
Op Facebook zie ik dat de net gestarte online bloemenwinkel Bloomon ook op Taste staat en de algemene aankleding sponsort. De fluffy boeketten van Bloomon prijken inderdaad op de statafels, daarnaast liggen flyers met een goed logo, smaakvolle naambordjes zijn aan de vazen bevestigd. Top promotiemateriaal! Minpuntje: veel ‘verse bloemen rechtstreeks van de kweker’ hangen op deze openingsdag al slap en dat niet ieder boeket geschikt is door topbloemstylist Anton van Duijn is ook te zien. Hee, bespeur ik bij mij wat jaloezie ten aanzien van mijn rivaal uit het tv-programma Hollands beste bloemstylist waaraan ik ook heb meegedaan, omdat hij deze grote vis en marketingmachine heeft gevangen?
Met mijn team bezoek ik de stand van Bloomon. Een mooie jonge blonde dame houdt een strak marketingpraatje en legt ons haarfijn uit hoe het concept werkt: ‘De boeketten worden door een bekende bloemstylist, bekend van een tv-programma, ontworpen.’ Mijn collega’s houden hun lach in en genieten van mijn stalen gezicht. Het commentaar daarna op de boeketten is niet van de lucht. Ook ik denk er het mijne van.
Maar ik realiseer mij ook dat Bloomon en Topbloemen, een andere snel oprukkende online bloemist, een aantal dingen heel goed aanpakken: ze spelen in op de markt, profileren zich via social media, geven regelmatig iets cadeau, zijn zichtbaar op landelijke en regionale events, en zorgen dat het merk naar buiten treedt met een duidelijk concept. Heb je daar tv, een pak geld of een grote marketingmachine voor nodig? Nee, zou Edwin Topbloemen van Arkel zeggen, maar het maakt het wel makkelijker.
Moeten wij, gewone bloemisten, wetende dat Bloomon inmiddels de internationale markt verovert, onze neus daarvoor ophalen? Nee, leer ervan en ontwaak! Alleen mooie dingen maken, is anno 2017 echt niet meer genoeg!
Inge Quint is bloemstyliste – arrangeur, iqflowerart.nl