Air So Pure, Smit Kwekerijen, Stolk Brothers, Addenda en Miniplanten.nl hebben samen ‘Brands of Plants’ opgericht. De vijf partijen hebben elkaar opgezocht om zo de Duitse tuincentra beter te kunnen bedienen.
Ruud Olsthoorn is aanspreekpunt van het initiatief en gelooft in de positionering van merken op de winkelvloer. „Er is nogal eens discussie over het voeren van private labels. Maar ik vind dat het geen eenheidsworst moet worden op de winkelvloer. We moeten de consument inspireren”, zegt hij.
Telers menen door de samenwerking beter in te kunnen spelen op de behoeftes van tuincentra. Ze willen de verkooppunten ondersteunen in hun verkoop. Een gezamenlijk schappenplan moet de consument gaan inspireren en uiteindelijk tot hogere verkopen gaan leiden.
David Stolk van Stolk Brothers: „We bieden jaarrond fantastische producten. De realiteit is dat tuincentra niet altijd gelegenheid hebben het schap optimaal in te vullen en bij te houden. Er is behoefte aan individuele begeleiding om de concepten op de gewenste wijze op de winkelvloer te positioneren. Door op dit vlak samen te werken vullen we deze behoefte in. We hebben direct contact met tuincentra en leveren maatwerkadvies.”
De individuele merknamen zullen gehandhaafd blijven. ‘Brands of Plants’ is nu nog een werktitel.
De planten worden geleverd met tussenkomst van een exporteur.