Winkeliers verwachten deze kerstperiode een extra kerstomzet die wordt geschat op €815 miljoen, iets meer dan vorig jaar. Het grootste deel daarvan wordt naar verwachting het laatste weekend voor kerst gerealiseerd, meldt Detailhandel Nederland.
Het herstel van de economie zet door en dat is ook in de winkelstraten merkbaar. Het consumentenvertrouwen ligt boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Er wordt weer meer geld uitgegeven aan cadeaus, kerstdiners en decoraties.
Consumenten maken steeds meer gebruik van de combinatie van kanalen. Ze oriënteren zich vaak op internet, waarna ze tijdens een dagje winkelen de knopen doorhakken. Inmiddels komt 70% van de totale online omzet ten goede aan winkeliers die zowel een fysieke winkel als een webwinkel hebben.
Ruime openingstijden
In de periode voor Kerstmis hebben veel winkels ruimere openingstijden. Naast extra koopzondagen, zijn er de dinsdag en woensdag voor kerst extra koopavonden om de verwachte drukte te kunnen verwerken. Op kerstavond moeten winkels om 19:00 uur gesloten zijn.
Bron: Detailhandel NederlandFoto: INGImage