Er zijn genoeg bloemisten te vinden die maar zelden buiten hun winkel komen. Laat staan dat ze bij collega-bloemisten op bezoek gaan. De reden die ik vaak hoor is dat ze er geen tijd voor hebben. Of ze hebben geen personeel om de winkel open te houden als ze zelf weg zijn. En dan heb je ook nog de bloemisten die niet geïnteresseerd zijn in hun collega’s en alleen hun eigen weg willen volgen.
Toen ik nog in loondienst werkte ging ik met mijn werkgever vaak bij andere bloemisten kijken, om te zien wat er in de markt speelde. Zelfs bij naaste concurenten gingen we gewoon even een praatje maken. Tegenwoordig doe ik dat nog steeds. Met veel plezier. En op deze manier volg ik bovendien de ontwikkelingen in onze markt.
Ook ga ik een aantal keer per jaar met een stuk of tien collega-bloemisten het land in om een aantal bloemenwinkels per regio te bezoeken. We discussiëren dan over zowel de positieve als negatieve bevindingen van de bezochte winkels. Ons clubje bestaat uit een zeer uiteenlopend gezelschap: van medewerkers tot eigenaren van zowel hoog- als laagsegment bloemenwinkels.
Wij krijgen weleens de opmerking waarom we niet gewoon onze eigen wegen volgen. Dat vind ik zo kortzichtig. Een voetbalcoach bijvoorbeeld bekijkt toch ook niet alleen de wedstrijden van zijn eigen team? En een goede chefkok gaat toch ook bij andere restaurants eten en in andere keukens kijken? Fieldresearch, ofwel veldonderzoek, is heel normaal in elke bedrijfsvoering!
Bij elk bezoek dat ik heb afgelegd, heb ik iets geleerd. Het zijn soms maar kleine ideetjes of tips, maar ik neem alle nieuwe inzichten graag mee terug naar mijn eigen winkel. Het is zo’n toffe leerschool en ik kan het iedereen aanbevelen om met een clubje collega’s op pad te gaan. Ik ervaar het elke keer als een groot feest waarbij de lol met vakidioten hoogtij viert.
Denk je nog steeds: ik zou niet weten wanneer en hoe ik dat moet regelen? Oké, dan laat je zo’n clubje aan je voorbij gaan. Maar ik raad iedereen aan om binnenkort eens een collega-bloemist te bezoeken. Bij mij staat de koffie altijd klaar.
Jan van der Horst, bloemenenplantenbeurs.nl