VBW blijft voorzichtig lobbyen om de geplande btw-verhoging van 6 naar 9 procent van tafel te krijgen. ‘We willen niet te hoog van de toren blazen, omdat we anders bang zijn dat het misschien wel 21 procent wordt’, betoogde directeur Marco Maasse op de Algemene Ledenvergadering van de branchevereniging, op 8 november bij Waterdrinker in Aalsmeer.
De algemene ledenvergadering vond aansluitend aan de ledendag plaats, die helemaal in het teken stond van de klant. Tijdens bezoeken aan de Trade Fair en Our World of Plants hebben Royal FloraHolland en Waterdrinker laten zien welke bloemenklanten er zijn en waar zij gevoelig voor zijn. Waterdrinker had dit zelfs uitgewerkt in concept-stores, die voor veel bloemisten tot de verbeelding spraken. Na de lunch bezocht de groep bloemisten ‘Landwaart Culinair’ in Maartensdijk, waar zij een rondleiding en bedrijfspresentatie van eigenaar Wim Landwaart kregen. Landwaart is begonnen als groente- en fruitzaak en is inmiddels uitgegroeid tot een hoogwaardig culinair verscentrum met een sterke regiofunctie.
Geen contributieverhoging in 2018
Een kleine 70 bloemisten en relaties waren aanwezig op de algemene ledenvergadering ‘s middags. De vergadering gaf goedkeuring aan het gevoerde (financiële) beleid in 2016 en stemde in met de definitieve begroting 2017 en voorlopige begroting 2018, wat betekent dat de contributie in 2018 niet zal worden verhoogd en de retributie van € 150 voor leden zonder personeel blijft gehandhaafd.
Jan Poels (aftredend en herkiesbaar) werd herkozen als bestuurslid. Erika Oldenhof (aftredend en herkiesbaar) en Gerard Scholten werden gekozen voor de VBW Ledenraad. Han Meerhoff nam na veertig jaar afscheid van VBW. Na vele jaren als bestuurder en ledenraadslid actief te zijn geweest, heeft Han ervoor gekozen zich niet opnieuw kandidaat te stellen. Op ludieke wijze werd Han bedankt voor zijn inzet en enthousiasme en werd hij onderscheiden met het erelidmaatschap van de brancheorganisatie.
STAP: de stap naar meer rendement
VBW ontvouwde tijdens de ALV opnieuw haar plannen voor de komende jaren. Via STAP wordt ingezet op het ondersteunen van leden bij de groei naar bewuster ondernemen en een beter rendement. STAP staat voor Strategische Analyse en Plan, oftewel de aanpak die in 3 stappen leidt naar groei: analyse van de markt, klant en bedrijf; plan van aanpak met doelen, kansen en ontwikkelmogelijkheden en actieve ondersteuning bij de realisatie van het plan van aanpak.
Btw-verhoging
Bij de rondvraag kwam de onder bloemisten gevreesde btw-verhoging die de nieuwe regering wil doorvoeren, aan bod. Marco Maasse bekende eerlijk dat de VBW niet denkt dat deze verhoging tegengehouden kan worden, maar hij wil daar voorzichtig wel zijn best voor blijven doen. ‘Desnoods zoeken we contact met de oppositie of het CDA in de regering, omdat we van die partij het meeste verwachten over dit thema. We moeten het hebben van de indirecte contacten, omdat we absoluut willen voorkomen dat het misschien nog 21 procent gaat worden. Het is een lastige kwestie’, besloot hij.
Bron: VBW en Bloem&Blad | Foto: Ron de Vries
marco is altijd goed bezig voor de bloemist , hulde aan het VBW !