‘Vasthouden van handel funest voor hele sector’

    Bloemisten ergeren zich aan de ondermaatse kwaliteit van de bloemen. Voor hoogtijdagen, zoals de afgelopen kerst, houden kwekers hun producten vast om vervolgens de ‘hoofdprijs’ te ontvangen. De bloemisten mogen dan de klachten van de consument opvangen.

    Onafhankelijk van elkaar stuurden twee bloemisten de redactie een noodkreet over het ‘vasthouden van handel’ door groothandels, kwekers en toeleveranciers. ‘Kijk eens hoe de bloemen er na een week uitzien’, meldde een van hen. ‘Als ik niets doe aan de klachten van mijn klanten, raak ik ze kwijt. Anders dan in andere branches is het in de bloemen niet zo dat als je veel betaalt, je ook de beste producten koopt.’

    Funest
    ‘Kwaliteitswinkels hebben behoefte aan kwaliteitsproducten. Alleen daarmee kunnen bloemisten de concurrentie het hoofd bieden. Het kortetermijndenken van de toeleveranciers is op den duur funest voor de hele sector’, aldus een van de briefschrijvers. ‘Als wij straks jullie opgespaarde producten niet meer kunnen verkopen, komen ook jullie op zwart zaad te zitten. Ook de veiling is debet aan deze ontwikkeling omdat de kwaliteitscontrole niet meer is wat die was.’

    Kwaliteit
    Met Valentijnsdag en Moederdag in het vooruitzicht, doen de bloemisten een oproep aan de kwekers om verder te kijken dan de prijs en te stoppen met het opsparen van bloemen in de aanloop naar feestdagen. ‘Jaag de consument niet verder van ons mooie vak vandaan. Als er niets gebeurt, sleur je zelfs rendabele bloemenzaken mee in de negatieve spiraal die je aan het bouwen bent. Einde verhaal.’

    Foto: Ingimage