Trendslator heeft het trendboek MOOD16 uitgebracht waarin de stemming in de maatschappij, bij de consument en in de markt in kaart wordt gebracht. In MOOD16 draait het om de menselijke waardigheid.
Trendslator, opgericht door Hilde Roothart, ziet een verschuiving optreden van materiële waarde naar menselijke waardigheid. ,,Tot voor kort werd de stemming bepaald door ontwikkelingen op economisch gebied en was geld het belangrijkste onderwerp in het maatschappelijke debat, maar nu gaat het om de waarde van ons leven. Moraal wordt het belangrijkste thema voor de komende tijd.’’
Van betekenis zijn
Menselijke waardigheid is de vrijheid om te bepalen hoe je wilt leven en ook hoe je je rol als vrouw of man, of ergens daartussenin, wilt invullen. Er is een zoektocht gaande naar manieren waarop mensen gezonder en gelukkiger kunnen worden. Van geven worden ze gelukkiger dan van graaien. Mensen willen op een zinvolle manier leven en werken en van betekenis kunnen zijn voor elkaar. ‘Groen’ in de ruimste zin van het woord kan daarbij een grote rol spelen.
Zeven trends
Het trendbureau brengt zeven trends in kaart voor 2016: Belong (van doemdenken naar doeldenken), Believe (verlichting voor lichaam en geest), Blend (vrouw met man mengen), Improve (gezond geluk), Evolve (biotech voor een beter leven), Recover (actie voeren voor schone handen) en Discover (leren door te spelen).
Bron en foto/illustratie: Trendslator