Bruin wordt het nieuwe grijs en pasteltinten worden belangrijk. Dat voorspelde Sandra Könings van Trendlogic tijdens haar halfjaarlijkse trendlezing voor de sierteelt op 24 september in Zoetermeer. ,,Consumenten willen best kopen, maar ze willen iets nieuws.’’
Voor de zomer van 2016 en 2017 ziet zij acht trends die ieder een ander type consument zullen aanspreken. Behalve bruin en pastellen wordt goud belangrijk, evenals bloemmotieven. Ook het zeethema komt terug, aangevuld met zalm- en krabkleuren en parelmoer.
Anders kijken
Het thema voor de trends van zomer 2016/2017 is Eye openers. ,,Anders kijken is een van de kernen van de tijdgeest’’, stelt Könings. ,,We staan onder druk en onder druk komt alles in beweging. In deze chaotische tijd zie je alles bewegen, alles draait.’’ De trend ziet ze letterlijk terug in reclames en etalages.
Ook de retail beweegt snel, zij het figuurlijk. Daarom is het volgens haar zaak om niet achterover te leunen, maar als ondernemer in beweging te komen. ,,Meer dan ooit is het belangrijk relevant te zijn. Met onzichtbaarheid en bescheidenheid win je het niet.’’
Balans
Belangrijk is volgens Könings in de winkel een goede balans te vinden tussen trendproducten die nog groot moeten worden (‘Clipping Point’), producten die op de trend zitten (‘Hipping Point’) en producten die over het hoogtepunt heen zijn, maar die nog wel verkopen (trend uitmelken, ‘Dipping Point’).
De lezing wordt nogmaals gehouden op dinsdag 6 oktober. Inschrijven kan via de website van Trendlogic. Meer over de trends voor 2016-2017 in een van de komende nummers van Bloem en Blad.