Een bakkie koffie? Niet bij de Chinese kwekers die we vandaag bezoeken. Ze houden een traditionele theeceremonie. Maar wel met moderne technologie bij de hand voor hun marketing en verkoop.
China is groot, afstanden tussen plaatsen zijn ook groot. De boomkwekerijen die op het programma staan, liggen op drie uur rijden van Ningbo, in Jinhua. Hier is een iets ander klimaat, wat te zien is aan veel geplante Cycas langs straten. Wat nog meer opvalt zijn teelten in grote springringen. Met macrobonsais van Podocarpus erin. Heel veel Camellia.
Het zijn niet echt traditioneel Chinese culturen. De planten zijn uit Japan gehaald, en gelijk ook maar de kunst om die Podocarpus meesterlijk te snoeien. Dat staat nu een Chinees met een traditioneel opgestoken sigaret te doen.
Kost heel veel yuan
Ze kweken wat de Chinese markt vraagt. Nieuwe, meer exclusievere producten voor de toepassing in tuin- en landschapsprojecten. Hoeveel zo’n macrobonsai moet kosten, dat wordt niet verteld, maar het zullen wel heel veel yuan zijn. De kwekers hebben het niet slecht, gezien de snelle bolides die ze rijden.
De ceremonie verloopt niet op hoge snelheid. In alle rust maken de kwekers thee voor de gasten, schenken het in kleine kommetjes. Een enkele keer slurpen en het is leeg. De Chinezen hebben dan alweer nieuwe thee gezet voor de volgende ronde. Geen hele pot zetten, dat is zonde want het gaat hier ten koste van de smaak.
Smartphones blijven voortdurend binnen handbereik. Ze worden na een bliepje meteen opgepakt. Het zou zomaar een order kunnen zijn, een reactie op een promo-foto of een promo-video. Of een andere kweker in China deelt informatie met de groep.
Geen computer meer, zegt een van de Chinezen lachend. Alles zit in de Huawei. Een appje voor dit, een appje voor dat. We hebben het over e-commerce. En Alibaba, waarna de Chinezen weer beginnen te lachen. Zij gaan voor de topkwaliteit. ’Alibaba? Dat is voor goedkoop spul. Dat hebben wij niet.’
Foto’s: Arno Engels