De Aalsmeer Trade Fair was dit jaar weer ietsje groter dan vorig jaar. De eerste dag was het druk. In de stands was er veel aandacht voor plastic, eko en ook het kerstgevoel ontbrak niet. Daarnaast was er ook nog een verdwaalde bruid en racefietser te spotten. Een impressie.
1 van 18

De mannen van Colours of Nature kwamen deze woensdagochtend vanuit het Westland op de racefiets naar Aalsmeer om het duurzame karakter van het bedrijf te onderstrepen. De stand van de gerberatelers stond in het teken van duurzaamheid. Colours of Nature krijgt donderdag 7 november op de beurs het certifcaat Chain of Custody uitgereikt. Met deze standaard, een toevoeging op Global Gap, kunnen de gerbera’s van kweker tot retailer gevolgd worden.

Biologische afbreekbaar, dat is de beurstrend. Niet alleen hoezen en trays, ook potten, zoals bij kwekerij Flower Boost. Hun bol-op-pot heeft Eco Boost.

Decofresh Roses, een marketing- en verkoopbedrijf voor Keniaanse bloemen, geeft deze week zes schilderijen weg. Een wandschildering laat zien in welke stijl daarop rozen zijn vastgelegd.

Op de foto, een bekend beursconcept. Telerscollectief XAnthu kreeg hulp van veredelaar Anthura om diens nieuwe groene snijanthurium op deze manier te promoten. De man in het groen is Jens Kool van Bouman Anthuriums, een van de drie bedrijven die Grand Slam in productie hebben.

Nog een fotomomentje. Ditmaal bij kwekerij Marginpar die in vooral in Afrika diverse bloemen kweekt.

Jan de Boer van handelsbedrijf Barendsen trok zijn trouwpak aan en nam weddingplanner Madelein Cramer-Alberts mee de beursvloer op. Samen gingen ze op zoek naar de geschikte bruidsbloemen. Madelein was nog nooit op de veiling geweest, laat staan op de Trade Fair.

Rijk de Jongh greep de beurs aan om zijn nieuwe naam en huisstijl te introduceren. Voortaan heet het bedrijf uit Tuil geen Rijk de Jongh Flowers meer, maar Rich, luxury flowers. „Het is best een ding om je naam te veranderen, maar deze naam is internationaler en laat beter zien waar wij voor staan.” Rich teelt zes verschillende bloemen en hoopt op de beurs vooral ook klanten van klanten te spreken om ze kennis te laten maken met zijn assortiment.

De termen 0% plastic, eco, biologisch en sustainable kwam je in verschillende stands tegen. Zo ook hier bij de stand van Your Natural Orchid van Stolk Flora. Dit bedrijf was met haar nieuwe eko-pot genomineerd voor de Greenovation Award, maar viel niet in de prijzen.

De Greenovation Award ging dit jaar naar bloembollenbedrijf Van der Vossen met haar biopotten en trays. Vorig jaar werd het concept voorzichtig geïntroduceerd en inmiddels gaat zo’n 10% van het aanbod in deze verpakking deur uit. Zeker in markten als Duitsland is het een belangrijk thema. De meerprijs is zo’n 20%, vanwege het materiaal en het moeten ompotten van het product.

Bij OK plant hebben ze tegenwoordig niet alleen maar phalaenopsis, maar sinds kort zitten ook kleine groene kamerplanten onder het label ‘Little Lizard Greens’ in hun assortiment. Deze planten worden bij collega’s ingekocht en met dit assortiment willen ze het product phalaenopsis versterken. Nieuw is de giftset. De orchideeën worden met groen en sierpotten en een accessoire gecombineerd. Ze zijn verkrijgbaar in acht verschillende stijlen.

Veel stands op de beurs besteedde aandacht aan kerst. Bij SV.CO was een nieuw concept te bewonderen. Klanten kunnen een persoonlijke boodschap op de kerststerren laten bedrukken. Het bedrijf heeft hier het alleenrecht voor. „Het maakt het tot een persoonlijk product en zeker rondom kerst denken wij dat daar vraag naar is”, geeft Martijn Vreugdenhil aan. Het concept moet rond de twee euro gaan kosten, afhankelijk van de aantallen die afgenomen worden.