Tuincentra behaalden in 2020 de hoogste omzet ooit: 1,95 miljard euro. Dat is ruim 19% hoger dan die van 2019, stelt Tuinbranche Nederland. Maar die plus is alweer verdampt omdat de deuren afgelopen maanden, van 15 december tot half maart, nagenoeg dicht waren.
Gunstig voorjaarsweer en reisbeperkingen hadden tot medio december 2020 meer invloed dan de beperkende maatregelen voor winkelbezoekers. Na fietsenwinkels en bouwmarkten kende de tuinbranche de sterkste omzetstijging. Er waren vooral forse investeringen in tuinbenodigdheden. Sterkste stijgers waren tuinmeubelen (+50% naar 111 miljoen euro), barbecues (+52% naar ruim 43 miljoen euro), potterie voor buiten (+44% naar 56 miljoen euro) en tuinhuisjes en afscheidingen (+36% naar 32 miljoen euro). Producten voor huisdieren lieten een omzetstijging van 20% zien en zijn met ruim 340 miljoen euro de categorie met het hoogste aandeel in de omzetcijfers.
Bloemen en planten lagere groeicijfers
In de categorie ‘levend’ waren de groeicijfers minder spectaculair, maar nog steeds fors. Bij bomen en planten voor buiten bedroeg de omzet 314 miljoen euro (+16%). Het betreft bomen en struiken en meerjarige planten. Bloemen en planten voor binnen plusten 10% naar 170 miljoen euro. Het levend goed werd vooral in het voorjaar fors meer verkocht.
Extra omzet verdampt
De omzet viel vanaf 15 december 2020 vrijwel stil bij winkelsluitingen tijdens de ‘harde lockdown’. Brenda Horstra, adjunct directeur van Tuinbranche Nederland: „De cijfers over 2020 hebben geen voorspellende waarde voor 2021. De zeer beperkte omzetten (-75 tot –90% tov normaal) die met click & collect en gedeeltelijke openstelling met twee klanten per winkel tot half maart behaald werden, hebben de mooie cijfers van 2020 meer dan verdampt.”