Fleurop won woensdag 20 juli de rechtszaak die zij had aangespannen over het structureel misbruik van de merknaam via Google AdWords door Topbloemen. Topbloemen is heel verbaasd over deze uitspraak en gaat zeer waarschijnlijk in beroep.
Volgens Fleurop maken concurrenten structureel misbruik van de merknaam van Fleurop via Google AdWords. Bij de zoekmachine bieden zij op de naam van Fleurop en zo komen zij met hun eigen advertenties bovenaan de zoekresultaten. De Rechtbank in Den Haag heeft woensdag 20 juli uitgemaakt dat de manier waarop Topbloemen dit doet ontoelaatbaar is. ,,Niet alleen drijft zij de prijs van AdWords-advertenties op en kost het ons orders, maar Topbloemen zorgt volgens de rechter ook voor verwarring’’, aldus Jeroen de Zwart, algemeen directeur van Fleurop. ,,De consument tikt op Google Fleurop in en verwacht dan ook Fleurop als zoekresultaat te krijgen. Derden mogen niet op onze naam meeliften. De rechter geeft ons nu een stuk bescherming terug.’’
Verbaasd
Directeur Wim Meuleman van Topbloemen zegt desgevraagd in een reactie ‘heel erg verbaasd’ te zijn over de uitspraak. ,,Dat dit nu opeens niet meer mag vinden wij heel gek. Hier zijn in het verleden meerdere rechtszaken over geweest en nooit was het een probleem. Officieel mag het ook; Google staat het zelfs toe.’’
De kans dat Topbloemen in beroep gaat tegen de uitspraak acht Meuleman zeer hoog, maar verder maakt hij zich er niet zo druk over. ,,Dit betekent meer voor Google dan voor ons; wij halen de advertenties er wel af, maar Google zou wel eens miljarden kunnen gaan mislopen.’’
Bron: Bloem en Blad/Fleurop | Foto: Fleurop