Home Vakblad voor de Bloemisterij Ondernemen Telers vaak te nuchter voor het vertellen van een goed verhaal

Telers vaak te nuchter voor het vertellen van een goed verhaal

0
Telers vaak te nuchter voor het vertellen van een goed verhaal

„If you can’t tell it, you can’t sell it”, is een bekende uitspraak in de marketing. Vrij vertaald betekent het: zonder goed verhaal is het lastig iets aan de man te brengen. We hebben het over storytelling. Doel is om mensen een binding te laten krijgen met het product. En dat krijg je niet voor elkaar als je het alleen maar hebt over kostprijs en kwaliteit. Een goed verhaal moet vooral menselijk zijn. „Telers stellen zich nu vaak nog te nuchter op.”

Wie had dat gedacht? Van een tv in elke ruimte, naar nauwelijks ruimte voor één tv. Misschien komt deze je bekend voor? Het is een uitspraak van Hans, de miljonair die al zijn geld verloren is, maar nog hetzelfde kan doen met zijn telefoon, tv en internet door gebruik te maken van Telfort. De campagne loopt al jaren, net zoals die van de Albert Heijn. Jarenlang zagen we icoon Harry op de televisie. De sympathieke vakkenvuller hielp iedereen waar nodig. En dat is waar AH in wil uitstralen.

Moet echt zijn
Hierboven twee voorbeelden van storytelling. Storytelling is het inzetten van een verhaal om met je merk bij het grote publiek beter te blijven hangen. Een goed verhaal moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet een verhaal vooral menselijk zijn. Consumenten onthouden een verhaal beter, als zij zich erin herkennen. Dit doet bijvoorbeeld Dove goed; in hun campagne komen geen modellen voor, maar ‘echte’ mensen. Mensen kunnen zich hiermee identificeren, er ontstaat een emotionele binding en hierdoor kopen mensen eerder een product.

Een andere voorwaarde voor een goed verhaal is dat het niet te rationeel moet zijn. Vaak zijn bedrijven geneigd om te vertellen wat ze doen, sommigen vertellen daarbij ook nog hoe ze het doen, maar er zijn er nog niet zo veel die vertellen waarom ze bestaan. En dat is juist wat mensen raakt; daarin zit vaak het onderscheidende vermogen. Met verhalen over kostprijs en kwaliteit onderscheid je je vandaag de dag niet zo snel meer.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties