CEO Steven van Schilfgaarde verklaarde vorige week in een interview met dit vakblad dat de directie van Royal FloraHolland (RFH) de discussie met de ledenraad aangaat over de inning van de Bloemenbureau Holland-gelden door de veiling. Hiermee lijkt de directeur de bijl aan de wortel van collectieve promotie en BBH te zetten. Want wie gaat het geld innen als de veiling het niet doet?
Jaarlijks int Royal FloraHolland €15 miljoen voor Bloemenbureau Holland (BBH). Kwekers en handelaren dragen respectievelijk 0,20% en 0,19% over de omzet, die ze via de veiling realiseren, af. Sinds vorig jaar schieten concurrerende digitale handelsplatformen als paddenstoelen uit de grond en deze hanteren niet de heffing voor promotie. Van Schilfgaarde merkt dat het een reden is voor kwekers en handelaren om via een concurrent zaken te doen. „Concurrentie is goed, maar er moet wel een gelijk speelveld zijn”, stelt de CEO en daarom gaat de directie de discussie aan met de ledenraad over de afschaffing van de incasso van BBH-gelden door RFH.