Volgens Detailhandel Nederland zorgt 5 december dit jaar voor een nieuw verkooprecord. De organisatie verwacht dit jaar circa €600 miljoen extra Sinterklaasomzet, een groei van ruim 7% ten opzichte van 2016. Het Sinterklaasfeest is voor winkeliers nog altijd een van de belangrijkste feestdagen van het jaar.
Op zondag 26 november was de groei van pinbetalingen opvallend sterk met 14%. De stijging online was vooral op vrijdag 24 november te merken. Consumenten rekenden toen 65% keer meer af met iDEAL dan tijdens Black Friday in 2016. In totaal rinkelden alle kassa’s van Black Friday tot en met Cyber Monday naar schatting 87 miljoen keer.
Sander van Golberdinge, directeur van Detailhandel Nederland: ‘Het consumentenvertrouwen is hoog, de werkgelegenheid stijgt en mensen hebben perspectief waardoor het geld rolt. Na het succes van Black Friday kan Sinterklaas natuurlijk niet achterblijven. Hij trekt samen met zijn hulpsinten massaal de winkelstraat in. Omdat de Sint niet alles zelf kan bezorgen bestelt hij ook veel online.’
Bron: Detailhandel Nederland | Foto: Shutterstock.com