Fairtrade en Grootouderdag gaan samenwerken. Ze gaan grootwinkelbedrijven en bloemisten die Fairtrade bloemen verkopen benaderen om ze enthousiast te maken voor de feestdag in oktober. Dit is bekend geworden op IPM.
Charles Lansdorp van Felinifoundation, de drijvende kracht achter Grootouderdag, is erg blij met de samenwerking met Fairtrade. Met de steun van Fairtrade kan Grootouderdag ook buiten Italië groot worden.
De eerste stap in de samenwerking is dat Fairtrade en Felini het verhaal van Grootouderdag aan grootwinkelbedrijven en bloemisten, die Fairtrade bloemen verkopen, gaan vertellen wat de feestdag in oktober inhoudt om ze er enthousiast voor te maken.
Lansdorp: „Verder kent Fairtrade scholen en steden die op het gebruik van Fairtrade producten gericht zijn. Zo kan Fairtrade hen ook vertellen wat Grootouderdag inhoudt.”
Lansdorp heeft de indruk dat in veel Europese landen de vergrijzing van de bevolking met als gevolg een toenemend aantal eenzame ouderen met grote consequenties voor de maatschappij een belangrijk thema is. Belangrijker dan ooit. „Grootouderdag kan goed van de grond komen als er maatschappelijk draagvlak is.”
Grootouderdag gaat met name om de verbinding tussen generaties. Kleinkinderen geven op die dag een bloemetje of plantje aan hun opa en oma en grootouders geven kennis over aan de kleinkinderen.
Volgens Lansdorp past Fairtrade hier goed bij. „Grootouderdag gaat ook om duurzaamheid. Het gaat om een duurzame relatie tussen grootouders en kinderen. Het gaat ook om de gedachte hoe we verder gaan met onze planeet. Daarbij is kennisoverdracht over de natuur, bloemen en planten die duurzaam geproduceerd zijn heel belangrijk en dat past mooi binnen Fairtrade.”