Het probleem van leegstaande winkelpanden is alleen op te lossen door samenwerking op lokaal, regionaal en provinciaal niveau door marktpartijen en overheid. Dit is de belangrijkste conclusie van het rapport ’Winkelgebied van de Toekomst’ dat Detailhandel Nederland vandaag presenteert.
Een groot aantal landelijke partijen, verenigd in de Winkeltop van VNO-NCW en MKB Nederland, spreekt zich uit om gezamenlijk te gaan werken aan het terugdringen van winkelleegstand. ,,Deze samenwerking tussen publieke en private partijen is uniek’’, zegt Jan Meerman, voorzitter van de Winkeltop en Detailhandel Nederland. Het grootste gemeenschappelijke belang is de aantrekkelijkheid van een winkelgebied voor de consument.
Keuzes maken
Het ’Winkelgebied van de Toekomst’ ontstaat door duidelijke toekomstbestendige keuzes te maken: wat blijft winkelgebied en wat niet? Het is in elk geval ’schoon, heel, veilig, bereikbaar en betaalbaar’ en speelt in op de door de consument gewenste vorm van winkelen. Verder wordt in het winkelgebied geanticipeerd op verschillende trends, vindt publiekprivate samenwerking plaats en worden detailhandelsontwikkelingen bovengemeentelijk afgestemd.
Toename leegstand
De winkelleegstand is de laatste jaren flink toegenomen. In sommige gemeenten staat zelfs meer dan 20% van de winkelpanden leeg. Voor winkeliers is deze ontwikkeling desastreus: leegstaande panden in een winkelstraat leiden al snel tot spookstraten, met verloedering tot gevolg. Winkelgebieden die geen toekomst meer hebben moeten worden getransformeerd. Meerman: ,,In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, wordt leegstand niet alleen veroorzaakt door de economische crisis. Het probleem lost zich dan ook niet vanzelf op wanneer de economie weer aantrekt. Als we niets doen neemt het probleem hand over hand toe. Samenwerking voor winkelgebieden van de toekomst is nu cruciaal.’’