Vanaf begin 2021 werken Forever Plants Group (FPG) en Anthuriumkwekerij Post Plants samen om het aanbod en sortiment groene planten te vergroten. Directielid Remco Hill van FPG heeft de samenwerking begeleid. Het idee is dat er in de toekomst meer kwekerijen zonder opvolgers bij FPG aansluiten. ‘En die moeten onze filosofie steunen: ’samen de wereld mooier maken met planten’.
De samenwerking met Post Plants werd een jaar geleden bedacht door Forever Plants Group (FPG). Remco Hill (49), die de samenwerking begeleidde, werkt sinds 2017 bij FPG; eerst als salesmanager en later als lid van de directie. Hill kende Henk Post (54) via de teeltvoorlichter, waardoor hij goed op de hoogte was wat er speelde.
Anthuriumkweker Post was na dertig jaar Anthurium op zoek naar een nieuwe uitdaging én nieuwe samenwerking. Henk Post: ‘Ik had door kunnen gaan, maar het is mooi om een avontuur aan te gaan met groene planten. Hierdoor kunnen we ons meer specialiseren. We gaan planten leveren in potmaat 14 en 17. Watergift en bemesting worden een uitdaging met het oog op de teeltwisseling, maar technisch is het goed mogelijk. We hebben er alle vertrouwen in, en worden goed begeleid door FPG.’
Eerste groene planten
De eerste groene planten (Philodendron, Alocasia, Monstera en Calathea) zijn in week 5 aangeplant op de tuin van Post, naast de Anthurium die hij nog teelt tot en met augustus dit jaar. In mei hoopt Forever Plants de eerste productie van de groene potplanten van de tuin in Pijnacker aan te bieden.
De verkoop, marketing en de logistiek worden sinds 1 januari 2021 opgepakt door FPG. Remco Hill: ‘Post is echt een man van de teeltkennis. In de andere taken kunnen wij hem nu ontzorgen. Daarnaast kan hij zijn planten nu kwijt op een veel breder (digitaal) platform, wat hem nieuwe kansen oplevert.’ De samenwerking tussen de twee plantenbedrijven wordt in eerste instantie aangegaan voor drie jaar. De intentie is om langer door te gaan. Door de samenwerking met Post Plants (2 hectare) is het totale areaal van FPG gegroeid naar 6 hectare totaal.
Op groeien gericht
Forever Plants Group heeft een stormachtige groei doorgemaakt. De verkoop ging in het coronajaar 2020 door het dak, en met name de digitale handel is flink uitgebreid. De webshop van Plantsome (onderdeel van FPG en bedacht door directielid Axel Persoon) groeit enorm in Europa, aldus Hill. Liever doet hij geen uitspraken over de aantallen planten die per week verkocht worden. Wel wijst hij op de uitbreiding van het personeelsbestand als gevolg van de toenemende digitalisering. ‘We hebben afgelopen jaar veel nieuwe mensen aangenomen. Ons totale team is in 2020 verdubbeld naar 85 man.’
Het bedrijfsmodel van FPG is volgens Hill sowieso op groeien gericht. ‘We hebben hier specialistische functies zoals data-analist en bouwers van de webshop. We werken met zelfsturende teams en dat gaat erg goed. Wij bieden onze (jonge) werknemers de vrijheid om zich te ontwikkelen en vinden het heel belangrijk dat er naar competenties wordt gekeken. Als ik kijk naar welke opleidingen ons veelal Poolse personeel heeft, moeten we daar veel meer mee doen.’
Data
De plantenkwekerij is altijd op zoek naar nieuwe kansen om haar aanbod te verbreden. ‘Wij beginnen altijd bij de klant en gaan dan terug de keten in. Dan kom je op een vraagvoorspelling en daar plan je je tuin op vol. Dit gaat echt op basis van allerlei data en algoritmes die voorspellen hoe de verkoop gaat lopen. Daarnaast houden we exact bij waar we tekort aan hebben en waaraan te veel. We moeten sowieso altijd een jaar vooruitplannen voor de handel.’
Op één lijn zitten
FPG onderzoekt of er meer plantenbedrijven kunnen worden toegevoegd. Dat moeten dan kwekerijen zijn waar geen opvolger is. ‘Steeds meer vijftigers kunnen geen opvolger vinden. Dat is een groeiend probleem in de tuinbouw. Ook moeten kwekers geloven in onze filosofie: Samen de wereld mooier maken met planten.’
De kracht van het bedrijf is volgens Hill het enorm brede assortiment. Zo worden er onder andere Yucca, Dracaena, Curcuma, Ficus, Hibiscus en een deel van de Air So Pure-planten geteeld. ‘Onze handel vindt vooral plaats in Nederland, België en een beetje Duitsland. Wij doen zaken met diverse exporteurs en uiteraard hebben we ook nog een deeltje klokverkoop.’
Over de ontwikkelingen rond het platform Floriday van Royal FloraHolland is Hill sceptisch. Hij gelooft niet dat dit platform voor de zomer live kan gaan. Zeker nu de invoerdatum van 31 maart weer uitgesteld is. ‘Aan de kwekerskant gaat het aardig, maar niet aan de koperskant. Daar zijn veel strubbelingen. Digitalisering juichen wij toe, maar we zijn geen voorstander van een monopolie. De weerstand tegen Floriday neemt toe, en daar moet de veiling echt wat mee.’
In de lift
Hij ziet volop kansen voor de toekomst van de Westlandse kwekerij. In zowel personeelsuitbreiding als in de uitbreiding van het huidige assortiment planten. ‘Groene planten zitten enorm in de lift. Mede door corona en het vele thuiswerken dat zal blijven. Iedereen wil zijn huis gezelliger inrichten. De kracht van sociale media is hierin niet te onderschatten. Daar zijn consumenten gevoelig voor.’
Tekst Rianne Nieuwenhuize/Vakblad voor de Bloemisterij |Foto: Forever Plants Group
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
- Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
- Toegang tot online besloten artikelen en data
- Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database