Roos voor Clarence Seedorf

    Afgelopen zaterdag doopte Clarence Seedorf op World Expo in Milaan een roos die naar hem vernoemd is: Clarence Seedorf+. De oud-voetballer roemde de Nederlandse sierteelt.

    Seedorf zei onder meer dat de sierteelt een prachtige sector is en dat Nederlandse bloemen wereldfaam genieten. Hij was erg vereerd dat er een roos naar hem vernoemd is. De roos, Clarence Seedorf+, van Dümmen Orange is donkeroranje. De opbrengst van de eerste geveilde kar in Aalsmeer wordt afgedragen aan het goede doel. Clarence Seedorf bepaalt dat op het moment wanneer er voldoende productie van de roos is om aan te gaan voeren.

    De doop van de rozen met champagne was het sluitstuk van de Flower Week in het Holland paviljoen op World Expo. Eerder die week kleedden arrangeur Bert Kuiper en een team van Sloveense en Italiaanse bloemisten het paviljoen aan, hielden workshops en gaven demonstraties. Belangrijk was ook de promotie van Grootouderdag, Festa dei Nonni, een project dat getrokken wordt door VGB.

    De Flower Week was mogelijk gemaakt door het VGB-project Festa dei Nonni en Westland Marketing. Grote animator was Charles Lansdorp van Felini Foundation. „World Expo is een geweldige gelegenheid om Grootouderdag te presenteren. Het thema van de Expo is feeding the planet. Grootouderdag sluit daar goed bij aan. De gedachte achter die dag is dat grootouders de kennis die ze hebben – bijvoorbeeld van het kweken van bloemen en planten – overdragen op kleinkinderen. De dag draait om het bevorderen van de communicatie tussen opa’s en oma’s en kleinkinderen.”

    De doop door Seedorf leverde veel publiciteit op. Lansdorp: „Het is ongelooflijk. Alles wat Clarence doet wordt geregistreerd. De volgende dag besteedden alle sportkranten in Italië er aandacht aan. In Nederland besteedde onder meer De Telegraaf er aandacht aan; in Slovenië kwam het op drie tv-stations. Zelf had ik een half uur durend interview op Radio Vaticana over Grootouderdag, een van de best beluisterde radiostations ter wereld.”

    De World Expo duurt een half jaar. Een week lang was er aandacht voor bloemen en planten. „Ja, natuurlijk is dit weinig. Het is een kostenverhaal. Alles moet betaald worden. Er was ook heel veel onduidelijkheid over de expo, pas op het laatste moment werd duidelijk dat Nederland meedeed. Gelukkig heb ik begin dit jaar iemand van de organisatie enthousiast kunnen maken om een bloemenweek in te bouwen. Dat heeft goed uitgepakt”, aldus Lansdorp.

    Clarence Seedorf spuit met champagne. Rechts Robert Roodenburg en Charles Lansdorp.