Het Varend Corso, dat afgelopen weekend door Westland en Delft voer met het thema ’Helemaal Hollands!’, heeft een recordaantal van 550.000 bezoekers getrokken. „We hebben het buitengewoon getroffen met het weer”, zegt organisator Jan Verhey. Aanvankelijk was er vanwege de hitte gevreesd voor minder toeschouwers, maar omdat de temperaturen zaterdag en zondag waren gedaald, waren de omstandigheden ideaal.
De organisatie merkt ook dat er steeds meer mensen van buiten de regio komen. „We krijgen steeds meer bezoekers uit Limburg en Friesland. We hebben ook nu weer een mooie reclamespot voor het Westland neergezet.”
Vooral de tocht door Delft en Westland trok veel bezoekers. „Er wordt nog steeds gesproken over Den Haag, maar dat moet wel mogelijk zijn”, zegt Verhey. „De wens is er in elk geval nog steeds.”
Het aantal van 41 boten was geen record, maar ze waren allemaal corso-waardig, aldus Verhey. „Het niveau was buitengewoon hoog.”
Financieel heeft het corso vorig jaar quitte gespeeld, mede door de actie ’Duit voor een schuit’. Daarmee is toen €52.000 opgehaald. Wat de opbrengst dit jaar zal zijn, wordt in de loop van de week duidelijk.
Shell is voor het vierde jaar opgetreden als sponsor met GTL diesel, waardoor de zwarte roetpluimen achter de schuiten ontbraken. De catering werd dit jaar verzorgd door Koppert Cress.
De publieksprijs ging naar de boot van Hoek van Holland met de ’Familie Flodder’. Zaterdag wonnen zij ook al de eerste prijs bij de niet-commerciële corsoboten.
De figuratieprijs was voor de jeugdboot ’50 Tinten Amsterdam’.
De bindersprijs is voor ’Tulpenwereld’ gearrangeerd door Maaike van den Burg en Nely de Bruin op de boot van De Bruin fietsen en bakkerij Vreugdenhil.
De originaliteitsprijs is voor ’Een ander Westlands kissie’ van Wim Zwinkels, gearrangeerd door Wendy van den Berg.
Een uitgebreid verslag met alle foto’s is te zien op de website van het Varend Corso.
Kijk hier naar een reportage van RTV Rijnmond.