De Rabobank verwacht dat er drie maanden nodig is om de markt te herstellen na de coronacrisis. Zij gaat uit van een periode van drie maanden lockdown en daarna nog drie maanden marktherstel. Dit is gebaseerd op andere crisissen, zoals de EHEC-crisis (2011).
Rabobank is druk bezig om ondernemers te helpen die in de financiële moeilijkheden zijn gekomen door de crisis. De bank vereenvoudigt de aanvraagprocedures voor deze ondersteuning. Arne Bac, sectorspecialist tuinbouw, geeft aan dat de bank klanten ook online uitstel van aflossing op lopende leningen kan geven. „Dit moet zo snel mogelijk worden afgehandeld, en als het kan geautomatiseerd. Wij hebben inmiddels de grens gesteld op ondernemers met maximaal €3 miljoen financiering waar dit nagenoeg geautomatiseerd kan worden verwerkt. Wij kiezen vaak voor maatwerk door een combinatie van uitstel aflossing met bijvoorbeeld een kredietverhoging of een extra lening, omdat elk bedrijf zo anders is.”
Bespreek je dilemma’s
Bac geeft dat telers zo snel mogelijk hun liquiditeitsbegroting moeten sturen met actuele jaarcijfers. „Hoe eerder dit binnenkomt, hoe sneller we dit op kunnen pakken. Wij doen er alles aan in ieder geval. Er is veel coulance bij banken. Mijn oproep is dan ook: neem gewoon contact op met je bank en bespreek je dilemma’s! Dat helpt om samen tot oplossingen te komen. Het geeft je financiële rust.”
Vaste kosten lopen door
Als kanttekening bij de hulp aan telers rond uitstel van aflossing, geeft Bac aan dat er nog meer steunmaatregelen komen voor telers. De bloemenmarkt ligt volledig op zijn gat, en ook potplantentelers en exporteurs komen in de problemen door gesloten grenzen. „Dan denk ik aan extra leningen en kredietverhogingen. Veel vaste kosten van telers lopen nu door in verband met het piekseizoen. Door te compenseren op kostprijsniveau kun je schade beperken. Dat wordt allemaal uitgewerkt.”
Lees het hele verhaal in ons digitale magazine.