Heel Frankrijk kan in 2017 meedoen met het promotieprogramma #emotiflowers, als de Europese Commissie het voorstel goedkeurt dat door Bloemenbureau Holland en de Franse promotie-organisatie Val’hor is gedeponeerd.
De Europese Commissie heeft begin dit jaar de inschrijving opengesteld voor afzetbevorderingsprogramma’s van Europese agrarische producten. Hoewel het programma vooral op ‘food’ gericht lijkt, valt de sierteelt zeker onder de agrarische producten en kan dus meedingen. Het EU-fonds kan tot 80% bijdragen aan het budget van een promotieprogramma.
Bloementaal 2.0
Een van de doelstellingen van beide sectororganisaties is het stimuleren van de consumptie van bloemen en planten. Het maken van een bloementaal 2.0, die gebruikt gaat worden om alle vrolijke evenementen en feestdagen uit Europa te beschrijven, is de basis van de promotiecampagne. Het alfabet, beschikbaar als app, is geschreven in bloemen die in Nederland en Frankrijk gekweekt worden. Hiermee wordt iedereen gestimuleerd om in bloementaal te schrijven, op Facebook, Twitter, websites en in blogs.
Wekelijks boeket
Het beeld van bloemen zal met name sterk naar voren komen op Instagram en Facebook, met wekelijkse posts van een boeket en een bijschrift in bloementaal. De bloemen zelf worden ook op Facebook geportretteerd.
Het project #emotiflowers is eind april 2016 ingediend. De formele beslissing van de Europese Commissie over de gekozen projecten, wordt verwacht in december. Als het voorstel van BBH/Val’hor geaccepteerd wordt, kunnen de voorbereidingen vanaf januari 2017 beginnen, om de promotiecampagne #emotiflowers in het voorjaar te lanceren.
Bron en foto’s: Bloemenbureau Holland