Presentatie Retailagenda: werk aan de winkel

Vertegenwoordigers van marktpartijen en overheden presenteren vandaag, dinsdag 17 maart, de Retailagenda: een verzameling van afspraken om de Nederlandse detailhandel te versterken. Deze afspraken moeten ervoor zorgen dat de detailhandel een gezonde en kansrijke sector is en blijft.

De detailhandel bevindt zich, als grootste private werkgever van Nederland, in een enorme transitie omdat het consumentengedrag verandert en dat heeft gevolgen voor de Nederlandse economie, aldus Detailhandel Nederland. ,,De consument staat altijd centraal, die willen we optimaal bedienen. We ondernemen in grote mate al omnichannel, dus online én in stenen winkels, en komen daarmee tegemoet aan de wens van de consument. Maar we worden geconfronteerd met veel regels en hoge lasten. Dat belemmert ondernemerschap, maar heeft zeker ook grote invloed op het besteedbaar inkomen en het vertrouwen van de consument’’, zegt Jan Meerman, voorzitter Detailhandel Nederland.

Afspraken
Winkeliers, gemeenten, vastgoedeigenaren, provincies, banken en het rijk maken in de Retailagenda de volgende concrete afspraken:
• Minister Kamp nodigt de nieuw benoemde gedeputeerden van de provincies uit om gezamenlijk te starten met het toekomstbestendig maken van detailhandelsvisies.
• Het ministerie van Economische Zaken en de detailhandel stellen gezamenlijk prioriteiten op ten aanzien van Europese regels die aangepakt moeten worden omdat ze belemmerend werken.
• Met vijftig gemeentes wordt een Retaildeal gesloten. Gemeenten gaan met lokale stakeholders aan de slag om aantrekkelijke winkelgebieden te behouden, bijvoorbeeld door minder belemmerende regels, lagere belastingen en door het ontwikkelen van een detailhandelsvisie.

Bron en foto: Detailhandel Nederland