De verkoop van bloemen en planten via webwinkels aan de consument zal de komende jaren een enorme vlucht gaan nemen. Dat verwacht Luuk Wijnhold, business development manager Flora van PostNL. Tijdens een bijeenkomst in Aalsmeer kondigde hij gisteren een nieuwe logistieke service van PostNL aan: Flora@Home. Dit platform, dat over drie weken online gaat, zorgt ervoor dat webwinkels bloemen en planten in hun bestaande assortiment kunnen opnemen, waarbij PostNL de achterliggende logistiek en inkoop bij kwekers regelt. Bloemisten kunnen via Flora@Home hun eigen webshop beginnen.
Van de totale bloemen- en plantenomzet in Nederland loopt volgens schatting van Wijnhold slechts 4 tot 5% online. „Dat is bizar weinig! En dan is de verkoop via bijvoorbeeld Bloomon en Topbloemen.nl niet eens meegerekend omdat die producten eigenlijk van bloemisten afkomstig zijn”, aldus Wijnhold. Volgens hem zit er echter een stijgende lijn in de online consumentenbestedingen, vooral bij mensen die al eerder via internet dingen bestelden. „Deze groep is frequenter en meer gaan bestellen. Hun online bestedingen overtreffen onze verwachtingen ruimschoots en dáár liggen de kansen voor de sierteelt.”
Rozen bij lingeriesetje
Webwinkels kunnen zich al inschrijven voor Flora@Home. Via het platform kunnen webshops zich volgens PostNL onderscheiden van de concurrent. „Bloemen en planten zorgen voor herhaalaankopen en bieden creatieve combinaties met je bestaande assortiment. Denk bijvoorbeeld aan een sierlijke plant bij je collectie interieurartikelen, rode rozen bij een lingeriesetje, een roze orchidee bij een kraamcadeau of mooie bloemen bij je bestaande collectie vazen”, aldus het postbedrijf in een promotiefilmpje.
Acht webshops
Flora@Home is het afgelopen half jaar getest met acht webshops (waaronder boekenwinkelketen Bruna) en een select aantal kwekers. In totaal werden circa 75 producten aangeboden. Dit aantal ligt volgens Wijnhold inmiddels iets boven de honderd. Een door PostNL ingehuurde specialist bepaalt het assortiment, een freelance tekstschrijver en fotograaf zorgen voor productomschrijvingen en -foto’s.
Boeketterie
PostNL zorgt voor een databrug (API) die webwinkels kunnen inbouwen op hun site. Zo worden bestellingen automatisch doorgegeven aan PostNL. Het postbedrijf heeft contacten met kwekers die hun bloemen, indien nodig, naar een boeketterie sturen. Nadat er boeketten van zijn gemaakt, gaan de bloemen naar een box die PostNL huurt van Royal FloraHolland in Aalsmeer. Daar vindt de logistieke afhandeling plaats: fulfilment, verpakking, bezorging en klantenservice. Op een werkdag voor 12:00 uur besteld betekent: volgende dag afgeleverd in de Benelux en Duitsland.
Transactiesysteem FloraHolland
„Met de teler rekenen we af via het transactiesysteem van Royal FloraHolland”, aldus Wijnhold. Uitgangspunt voor de consumentenprijs van het product (vanaf circa € 12,50) is volgens hem de prijs die de teler rekent. „Daar komen de logistieke kosten van PostNL bij en de marge die de webshop hanteert.”
Meer hierover in het Vakblad voor de Bloemisterij nummer 22 (verschijningsdatum: vrijdag 2 juni)
Nieuwe ketens noemde FloraHolland Lucas Vos het gisteravond op ALV. Gaat het gebeuren…. we gaan het zien #dromendenkendurvendoen . Ik weet wel dat ik 5 jaar geleden niet kon voorstellen dat we ‘vers eten’ online zouden bestellen….
Inmiddels zag ik gister dat McDonald zijn ‘voedsel’ komt brengen bij je thuis….
NB. Zie trouwens https://www.facebook.com/grower2consumer/videos/133717970513207/