Pim van den Akker: Het gaat om verleiden

,,Wat mij opviel in de oude Bloem en Blad was dat er vooral in stond wat geweest was. Ik miste een visie, het vooruit kijken en ik miste verleiding. De nieuwe aanpak brengt daar verandering in’’, zegt Pim van den Akker. De internationaal bekende arrangeur is als adviseur nauw betrokken bij de restyling van dit vakblad.

De blik op de toekomst die Pim (foto) graag ziet, betreft in de ’nieuwe’ Bloem en Blad vooral het bloemwerk maar ook het ondernemerschap. Pim: ,,Binnenkijken bij andere branches bijvoorbeeld, is interessant. Ook voor bloemisten. Het triggert en geeft je een spiegel om naar je eigen winkel te kijken. In die zin is de samenwerking met een redacteur en vormgever uit de wereld van de publieksbladen heel inspirerend. In hoe zij naar dingen kijken, zie ik overeenkomsten met ons vak. Het gaat om verleiden. Consumentenbladen moeten content op zo’n manier brengen dat het de lezer verleidt tot iets… tot een gevoel, tot een actie. Dat moeten wij als bloemisten ook continu doen. Niet alleen met wat wij maken, maar ook met hoe wij het presenteren.’’

Schok
Pim verwacht dat de nieuwe aanpak van Bloem en Blad een schok gaat geven. ,,We zijn een heel ander magazine aan het maken, maar zonder de kernwaardes te verliezen. Het zal wennen zijn. Ik verwacht zowel positieve als negatieve reacties, maar liever negatief dan niets. Wij willen er samen voor zorgen dat de sector omhoog gaat. Daar moeten we met zijn allen aan werken en daar speelt het nieuwe blad ook een rol in. We zitten allen in hetzelfde, mooie schuitje. Samen moeten dat schuitje naar mooie plekjes varen.’’

Laatste hand
De voorbereidingen voor de nieuwe Bloem en Blad zijn in een afrondende fase. Een aantal artikelen is gemaakt en vormgegeven, waarbij met name aan de fotografie veel aandacht is besteed. Het is voor de lezer nog even wachten. Op donderdag 20 oktober vinden de abonnees hun eerste, geheel vernieuwde vakblad op de mat.

Foto: Femfotografie, Femque Schook