Het aantal parkeerplaatsen of de hoogte van het parkeergeld heeft niet of nauwelijks invloed op de omzet van winkeliers. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam, dat dagblad Trouw afgelopen weekend publiceerde.
,,Gemeenten hebben de neiging om mee te gaan in de wens van winkeliers voor meer, goedkoop en dichtbij parkeren, maar het slaat eigenlijk nergens op’’, zegt onderzoeker Giuliano Mingardo in Trouw. Hij koppelde gegevens over het winkelgedrag van zeventigduizend mensen verspreid over Nederland aan informatie over parkeren in de gebieden die zij hadden bezocht. Daarbij bleek geen enkel verband tussen hoeveel de winkelende mensen kochten en hoe of tegen welk tarief auto’s konden worden geparkeerd. Die uitkomst ging op voor zowel kleine als grote winkelgebieden.
Mingardo: ,,Ik snap wel dat winkeliers alles aangrijpen, want het zijn zware tijden voor de detailhandel. Mensen hebben minder te besteden en internet zet de wereld op zijn kop. Maar ze kunnen hun energie beter stoppen in een goed winkelaanbod, in het bruisend maken van hun winkelgebied, en het parkeerbeleid overlaten aan de ambtenaren die erover gaan.’’
Bron: Trouw
Foto: Bloem en Blad