‘Ontzettend blij dat bloemenwinkels open mogen blijven’

‘We hebben er weer hard voor moeten werken, maar de winkels mogen open blijven.’ Volgens VBW-directeur Marco Maasse lag er tot zaterdagavond 10 oktober ook nog een plan op tafel om de hele detailhandel, met uitzondering van food, te sluiten. ‘Die signalen waren behoorlijk serieus.’

‘Om het aantal besmettingen onder controle te kunnen krijgen, had het kabinet ook een plan bedacht om alle winkels te sluiten, maar dat hebben we gelukkig kunnen voorkomen. De horeca is nu eigenlijk een soort ‘zondebok’ geworden, en dat is triest voor al die ondernemers. Aan de andere kant moet je ook serieus nadenken of horecabezoek wel strikt noodzakelijk is. We zitten in de tweede golf en het is uitermate belangrijk om het virus in te dammen.’

Ook de mondkapjes kunnen bijdragen aan deze indamming, vindt VBW nu. ‘Hoewel nog niet wetenschappelijk onomstotelijk is bewezen dat de mondkapjes echt helpen, geven ze wel een signaal af: het virus is er nog, dus houd aub afstand’, aldus de VBW-directeur. ‘Het heeft hopelijk effect op het gedrag van mensen.’ Hoewel de verplichting tot het dragen ervan nu nog niet van kracht is, adviseert VBW wel om de kapjes vanaf heden te gaan dragen. Niet alleen de bloemisten en medewerkers zelf, maar ook de klanten. Negatieve reacties van bloemisten op het dragen van mondkapjes heeft de branchevereniging nog niet ontvangen.

Omzetstijging

De algemene geluiden vanuit de bloemenbranche zijn nog steeds goed, vervolgt Marco. ‘Zowel fysiek als online is er nog altijd een omzetstijging te zien: tot en met augustus een plus van 6 procent gemiddeld. ‘En dat ondanks een zomer die wat lauwtjes was wat de bloemenverkoop betrof vanwege de hitte. Maar nu de oproep weer is om waar het kan thuis te werken, willen mensen nog steeds hun huis gezellig hebben.’ In een campagne die nu nog ontwikkeld wordt, gaat VBW hierop inspelen: maak thuis een inspirerende en gezonde werkplek met bloemen en planten.

Quarantaineverzuim

Wat hem wel zorgen baart is het quarantaineverzuim in de detailhandel en de bloemenbranche in het bijzonder. ‘Wij hebben een beroep waarbij je niet thuis kunt werken en elke dag fysiek op je werkplek aanwezig moet zijn. Maar ben je zelf of is je medewerker verkouden of heeft iemand bij het thuisfront klachten, dan moet je je laten testen en in quarantaine. En het testen duurt nog altijd veel te lang. Inclusief het wachten op de uitslag ben je vaak ruim een week thuis en dat is veel te lang. Wie betaalt de kosten van een vervanger en andere kosten die gewoon doorlopen? Sneltesten kunnen hiervoor een oplossing zijn, hopelijk worden deze snel ingevoerd.’ Hoeveel bloemisten en hun medewerkers in quarantaine zitten, weet de directeur niet. Wel is hij er zich van bewust dat bloemisten het drukker hebben dan vorig jaar en dat er ook meer verzuim is. ‘En dan moet de drukste periode van het jaar nog komen. De komende maanden worden heel spannend.’

Tekst: Cornéline Lanooy | Foto: Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Wachtwoord vergeten
Nog geen abonnee?

Direct registreren

Uw voordelen

  • Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
  • Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
  • Toegang tot online besloten artikelen en data
  • Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties