De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de detailhandel. De hamvraag is wat consumenten gaan doen als het virus weer onder controle is. Vervallen zij in oude patronen of is hun gedrag structureel gewijzigd? Eén ding is in elk geval duidelijk: de online verkopen zijn significant gestegen de afgelopen maanden, blijft uit onderzoek van ABN AMRO.
Dat de coronacrisis grote gevolgen heeft op de retailsector is onmiskenbaar. Door de genomen overheidsmaatregelen en angst voor het virus nam het bezoek aan diverse winkelgebieden sinds maart sterk af, winkelden consumenten veel gerichter en zijn de online omzetten in veel winkelbranches fors gestegen. Veel consumenten hebben in deze periode noodgedwongen voor het eerst kennisgemaakt met het onlinekanaal.
In 2015 en 2018 heeft ABN AMRO in samenwerking met Q&A Research & Consultancy onderzoek gedaan naar het toekomstige winkelgedrag van de consument. In augustus van dit jaar heeft de bank dit onderzoek opnieuw uitgevoerd onder meer dan 1500 respondenten, verdeeld in drie leeftijdsklassen.
Economie krijgt flinke klap
De Nederlandse economie heeft dit jaar een flinke klap te verduren gehad. Het Economisch Bureau van ABN AMRO denkt dat het bruto binnenlands product (bbp) dit jaar als gevolg van de coronacrisis met meer dan 5 procent krimpt. Die krimp is vooral zichtbaar vanaf het tweede kwartaal, waarin het bbp met 9 procent daalde ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het derde kwartaal, toen grote delen van het economische leven na de eerste lockdown werden heropend, viel waarschijnlijk mee. Maar het beeld voor het vierde kwartaal ziet er weer slechter uit, omdat het aantal besmettingen weer significant oploopt en extra beperkende maatregelen zijn afgekondigd.
Online verkoop stijgt met 34 procent
Onlineverkoop van producten laat een sterke groei zien. Het aantal onlineaankopen is met 34 procent gestegen in de eerste helft van 2020 ten opzichte van de eerste helft van 2019. De uitgaven aan via internet gekochte producten zijn met 36 procent gegroeid naar 8,95 miljard euro in de eerste helft van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze enorme groei van onlineverkoop van producten lijkt ook het gevolg te zijn van de pandemie. Consumenten mijden fysieke winkels en zijn door het vele thuiswerken vaker thuis om pakketjes te ontvangen.
Sinds september komen er 55 procent minder consumenten naar de winkelstraat dan begin maart, wat het gevolg is van het dringende advies van de overheid om alleen voor noodzakelijke aankopen naar de winkel te gaan. Kledingwinkels en schoenenzaken behoren tot de hardst geraakte subsectoren binnen de retail.
Uit eerder onderzoek van Locatus blijkt dat grote steden doorgaans harder worden geraakt dan kleinere steden en dorpskernen. Steden als Rotterdam en Utrecht hadden eind augustus maar 35 procent van de winkelende mensen in de straten ten opzichte van begin maart. Haarlem en Alkmaar werden minder hard getroffen met circa 65 procent aan winkelend publiek ten opzichte van begin maart.
Toekomst fysieke winkels
De onderzoekers van ABN AMRO stellen in hun rapport dat het voor consumenten belangrijk is dat zij snel worden geholpen in fysieke winkels, ook wanneer het coronavirus weer onder controle is. Winkelbezoekers willen in de toekomst graag producten direct meenemen en de koop zo snel en makkelijk mogelijk afronden. In de praktijk zou dit betekenen dat een consument die een spijkerbroek wil kopen, naar de fysieke winkel komt, de spijkerbroek bekijkt, past en snel de deur weer uitgaat.
Bron: ABN AMRO/Stand van sectoren | Foto’s: Shutterstock
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
- Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
- Toegang tot online besloten artikelen en data
- Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database