Online boekettentest: wederom onder de maat

VGB heeft een vervolg gegeven aan het onderzoek van Kassa naar online bloemisten. Wederom werden niet alle boeketten bezorgd. Drie van de elf boeketten waren na twee dagen nog niet afgeleverd.

In maart dit jaar werd bij het televisieprogramma Kassa een boekettentest uitgevoerd. Toen werden er bij acht sites zestien boeketten besteld. De helft werd toen niet (op tijd) bezorgd. Ook de kwaliteit was wisselend. Dit onderzoek heeft nu een vervolg gekregen.

VGB bestelde deze week wederom bloemen en planten via verschillende bloemensites. Het ging dit keer om elf boeketten en elf witte phalaenopsis met pot. Tijdens de bijeenkomst van de VGB over de binnenlandse markt, op donderdag 7 juli bij 2Dezign, werden alle boeketten gekeurd door de aanwezige handelaren en werd de uitslag bekend gemaakt.

Van de elf bestelde boeketten waren er drie niet afgeleverd. Partijen die tijdens de uitzending van Kassa nog hoog scoorden, bleven nu in gebreke. Topbloemen kwam een half jaar geleden nog als winnaar uit de bus, maar dit maal kwam het boeket niet aan bij de ontvanger. De mooiste bos bloemen kwam volgens de handel van Fleurop. Deze was het meest bloemrijk en kwam overeen met het plaatje op het internet. Bij een aantal boeketten bleek dit niet het geval. Zo zaten bij twee boeketten de beloofde pioenen er niet in.

Bij de planten werd de orchidee van de Bloemenzaak.nl het hoogste gewaardeerd. In de uitzending van Kassa scoorde deze partij ook goed. Floriënt Express viel in negatieve zin op: zij leverde kwalititatief slechte producten af.

Pascal Koeleman van 2Dezign was jurylid bij de test bij Kassa en ook nu heeft hij de bestelde boeketten en planten gezien. Volgens hem blijkt maar weer dat de onlinemarkt erg onvolwassen is. „Wat doen we de consument aan? Je moet betalen, maar vervolgens wordt er niets afgeleverd. Schrikbarend. We moeten deze testen blijven doen. Hier moeten we als sector echt mee aan de slag, want de groei moet uiteindelijk komen van het internet. Wil FloraHolland nog een merk bouwen? Dat kan je met deze kwaliteit echt vergeten.”

Handelaren keuren de verschillende boeketten en planten die via internet zijn besteld.