Nederlandse retailers zijn terughoudend met innovatie omdat zij technische en organisatorische belemmeringen ervaren bij het integreren van nieuwe technologieën. Maar juist met nieuwe technologieën kunnen retailers zich onderscheiden en klanten binden.
De conclusies komen van de expertgroep Technologisch van het onderzoeksprogramma Shopping2020. In zijn eindrapport beschrijft de expertgroep vijf technologische megatrends die off- en online retailers in het oog moeten blijven houden om te overleven. Het technisch integreren van off- en online kanalen is niet voldoende, verdere integratie van processen, besturing en organisatie is noodzakelijk om consumenten te binden aan een efficiënte organisatie. Met nieuwe technologieën zoals 3D-visualisaties, actuele analyses en tablets in de winkel kan de retailer zich onderscheiden en daarmee een unieke winkelervaring bieden aan de klant.
Vijf megatrends
De expertgroep noemt vijf megatrends, waarmee de retailer in 2020 te maken krijgt:
• ’Big Data Analytics’, hier staat de retailer voor de uitdaging om op de juiste wijze gebruik te maken van een overvloed aan data.
• ’Internet of Things & 24/7 Connected’, dit betekent onder meer dat off- en online retailmedewerkers minimaal over dezelfde informatie moeten beschikken als de klant en dat de retailer real-time reactie moeten kunnen geven op sociale media.
• ’Digitaliseren van de winkelervaring’ biedt de retailer extra mogelijkheden om onderscheidend te zijn.
• ’Digitaliseren van producten en diensten’ (3D-printing, 3D-scanning), maakt het mogelijk om producten te personaliseren en zorgt tevens voor verschuiving van fysieke goederenstroom naar digitale datastroom.
• ’Trusted Identity’, als gevolg hiervan verdwijnt de kassafunctie (bijna) uit winkels, vanwege nieuwe betaalmethoden die de klant zelfstandig kan uitvoeren.
Bron: Shopping 2020