De omzet van de online shoppingmarkt steeg de eerste zes maanden van 2013 naar €5 miljard. Dat is ruim 8% meer dan dezelfde periode in 2012. Wel vlakt de groei vergeleken met voorgaande jaren iets af.
Iets meer dan de helft van de totale online omzet bestaat uit de verkoop van producten, zoals kleding en boeken. Net als vorig jaar stijgt de omzet van online producten (+11%) sterker dan de omzet van online diensten zoals vakanties, verzekeringen en tickets (+6%).
Meer aankopen
Het aantal mensen dat via internet een product of dienst kocht, steeg opnieuw. 8,8 miljoen Nederlanders deden in de eerste zes maanden van 2013 een aankoop via internet. Vorig jaar was dit nog 8,5 miljoen. Dit zijn vooral online kopers die al eerder besteld hebben.
Groei houdt aan
De webwinkelmarkt zal ook in de 2e helft van 2013 groeien. Online bestellen via smartphone en tablet blijft een grote aanjager voor de markt. Consumenten zijn steeds vaker en langer online om zich te oriënteren en een bestelling te doen. Daarnaast blijven zowel fysieke als web retailers fors investeren in het online kanaal en ontstaan veel nieuwe initiatieven die het voor consumenten makkelijker maken te switchen tussen on- en offline kanalen.