In 2015 en 2016 gaan de initiatiefnemers van de verkiezing Mijn Bloemist van het Jaar opnieuw op zoek naar de beste bloemist van Nederland. De zoektocht richt zich deze editie op klantgerichtheid.
De nieuwe verkiezingsronde ziet er iets anders uit dan de vorige editie. Zo levert de eerste ronde twaalf provinciale winnaars op in plaats van drie genomineerden per vbw-regio. De eerste ronde bestaat uit mysteryshopperbezoeken, consumentenstemmen en beoordeling door een vakjury.
Met elkaar strijden de provinciale winnaars in ronde twee, die bestaat uit een zomeropdracht, om drie finaleplekken. De drie finalisten worden in ronde drie opnieuw bezocht door mysteryshoppers. Ook onderwerpt een vakjury de winkel aan een uitvoerige screening.
Band versterken
Het voornaamste doel van de verkiezing is de band tussen bloemist, klant en medewerkers (verder) te versterken. Daarnaast kunnen de deelnemers de verkiezing inzetten voor het genereren van (lokale) publiciteit. Bloemisten kunnen zich zelf aanmelden, de inschrijving start in september. In die maand trekt branchevereniging VBW door het land om bloemisten nader te informeren over de opzet van de verkiezing. Het VBW-lidmaatschap is een voorwaarde voor deelname.
Initiatiefnemers van de Mijn Bloemist van het Jaar-verkiezing zijn VBW, Smithers-Oasis en Bloem en Blad.
Foto: VBW