De laatste editie van Maison&Objet, de internationale vakbeurs voor woondecoratie in Parijs, werd gekenmerkt door een nieuwe indeling van het aanbod over de hallen. Onder het motto ‘Bye bye routine, hello surprise’ is de complete layout van de beurs herzien. De eerste reacties zijn positief.
De verandering is doorgevoerd om de structuur van het aanbod op de beurs te vereenvoudigen, de bezoekersbeleving te verbeteren en nieuwe ontdekkingen te stimuleren. Hoewel er nog nieuwe aanpassingen nodig zijn en doorgevoerd zullen worden vanaf de komende editie in januari 2019, zijn de eerste reacties op deze nieuwe indeling positief.
Voor het eerst in het 20-jarig bestaan zijn twee grote ‘polen’ ingesteld: Maison (huis) en Objet (voorwerp), waardoor een meer intuïtieve beursbeleving ontstaat. Deze wijzigingen werpen een nieuw licht op de beurs, waardoor de bezoekers onverwachte en spannende ontdekkingen tijdens hun beursbezoek doen volgens de organisatie.
Om bezoekers te helpen beter inzicht te krijgen in de opkomende trends is een aantal ‘What’s New’ presentaties opgezet aan het begin van elke hal, met inspirerende producten. Deze presentaties completeerden het befaamde Trend Forum, en stelden de bezoeker in staat in één oogopslag de nieuwe innovaties van het komende seizoen te ontdekken. 500 van de 3.000 exposanten werkten aan deze presentaties mee.
On- en offline beleving
Maison&Objet heeft inmiddels verschillende manieren om bezoekers een permanente beursbeleving te geven. In aanvulling op MOM, het permanente online productplatform dat de collecties van de exposanten het hele jaar door bereikbaar maakt, heeft dit jaar het ‘Trend Mook’ het licht gezien. Dit is een nieuwe en verbeterde versie van het vroegere Inspirations Book (trendboek) en geeft een schat aan onmisbare informatie om de opkomende trends te begrijpen. Deze eerste editie beschrijft onder meer de nieuwe milieuvriendelijke en visueel aantrekkelijke stoffen, een selectie van dit seizoen niet te missen productlanceringen en de definitie van een nieuw profiel van de veranderende wensen van consumenten, de zogenoemde ‘ambitious class’. Het Trend Mook is online te koop op de website van de beurs voor 40 euro.
Zelfde aantal bezoekers
De beurs werd bezocht door 76.502 bezoekers, ongeveer gelijk aan vorig jaar. Het internationale bezoek steeg licht. Uit Nederland kwamen 2.250 bezoekers, goed voor een 5e plaats op de internationale ranking. Qua exposanten staat Nederland zelfs op de 4e plaats, met maar liefst 167 deelnemers.
Het digitale platform MOM (Maison&Objet and More) is gestart in september 2016 en verzamelt de laatste noviteiten en merken van merken, fabrikanten, ambachtelijke professionals en ontwerpers. Als permanente inspiratiebron kunnen bezoekers er terecht om rechtstreeks en gedurende het hele jaar in contact te treden met duizenden merken.
Bron en beeld: Promosalons Nederland-Maison&Objet