‘De wereld verandert waar we bij staan, ook in de bloemen. Het moet afgelopen zijn met de voorraden bloemen die op de veiling en groothandel staan te verpieteren’, zegt Cor de Mooij. Daarom richtte hij Bloomer op, een zogenoemde disrupter, een bedrijf dat de markt op z’n kop zet. ‘We willen de traditionele handel écht veranderen.’
Bij Bloomer geloven ze voor 110% in dit nieuwe concept. ‘Het is een digitaal inkoopkanaal, waarop alleen kwaliteitsbloemen staan van door ons geselecteerde kwekers. Daarmee garanderen we van elk product de allerbeste kwekers en bloemen. Dan zit je altijd goed. Vandaag bestellen is morgen écht vers geleverd. Daarbij meldt de site bij elk product de eindprijs, geen verborgen kosten. Simpel en transparant.’
Wat Bloomer wil, is de bloemist bedienen die ook kleine partijen afneemt. Hiervoor geeft het bedrijf zeven zekerheden, waaronder gegarandeerd vers, geen minimaal inkoopbedrag en transparante prijzen. ‘De bloemist kan niet altijd op de veiling terecht vanwege het grote inkopen. Naar de groothandel rijden kost tijd en bovendien is daar niet duidelijk hoe lang de bloemen al staan te wachten.’
Op de website – bloomer.nl – staat bij elk product wat de kosten zijn, wie de kweker is en welke lengte wordt geleverd. Op alle dagen wordt er geleverd, behalve op zondag en maandag. Bestel je tussen 13.00 en 19.30 uur? Dan zijn je kersverse bloemen al de volgende dag in de vroege morgen geleverd. ‘We zijn een soort bol.com in de bloemenwereld. We brengen vraag en aanbod samen en zorgen voor de snelheid en het gemak dat consumenten ook van bijvoorbeeld Wehkamp gewend zijn. Iedereen shopt tegenwoordig online – van sushi tot schoenen – dus waarom geen bloemen?’ Bloomer gaat zelfs zo ver dat het de laagste prijsgarantie als één van de zeven zekerheden aanbiedt.
Verpakt, zonder water
Overigens levert Bloomer de bloemen 100% verpakt, dus 100% beschermd. De Mooij: ‘Bloemisten zijn gewend alles op water aangeleverd te krijgen, terwijl vocht de grootste vijand is van verse kwaliteitsbloemen. Denk maar aan botrytis of pokken. Daarom leveren wij zonder water. Dankzij FloraLife van Oasis, dat de bloemisten zelf aan het water kunnen toevoegen, kun je de bloemen zonder af te snijden weer op water zetten. Dat levert je zo maar 40% tijdwinst op. FloraLife is echt een wondermiddel. We hebben het uitvoerig getest en klanten zijn razend enthousiast. Daarom kunnen wij de bloemen verpakken, want we hebben liever een deuk in een doos dan in de bloemen.’
Vertrouwen
Om te zorgen dat Bloomer haar zeven zekerheden kan nakomen, is de afgelopen maanden het proces uitvoerig getest. ‘Het systeem moest zonder problemen draaien. Inmiddels zijn we helemaal klaar om Nederland te veroveren, daar zijn we 1 januari meteen mee begonnen.’ Elke bloemist kan na het aanmaken van een account zijn bestelling plaatsen. Ondersteuning is er via nieuwe media zoals WhatsApp, maar natuurlijk kun je Bloomer ook bellen of e-mailen.
Op de vraag of het snelgroeiende bedrijf niet bang is dat bloemisten de producten willen zien en ruiken, luidt de reactie: ‘Vertrouwen. Als je een hotel boekt, moet je erop vertrouwen dat je kamer er uitziet zoals beloofd. Dat geldt net zo voor onze bloemen. De wereld is tegenwoordig zo transparant. Als wij onze beloftes niet nakomen, worden we openlijk aan de schandpaal genageld. Dus zorgen we wel dat we dat vertrouwen niet beschamen.’
Doordat de kweker bij de producten is vermeld, weet de bloemist waar zijn bloemen vandaan komen. Dat schept vertrouwen. De bloemist kan de kweker altijd bellen, maar hij kan een klacht ook bij Bloomer melden. Ze gaan er direct mee aan de slag en lossen het altijd op. ‘Elke bloemist moet het vooral zelf ervaren. Onze beloftes zijn pas wat waard als de bloemist ze zelf ervaart.’
Bron: Bloomer.nl/Bloem&Blad | Foto: Bloomer.nl