Een groot deel van de Nederlandse ondernemers doet het goed. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Ondernemen in tijden van corona’. De Kamer van Koophandel (KvK) voerde het onderzoek in de periode eind juli – begin augustus uit onder 1.695 respondenten.
Vier van de tien ondernemers geeft in het onderzoek de huidige bedrijfssituatie een 8 of hoger. Gemiddeld beoordelen ondernemers hun bedrijfssituatie met een 6,8 als vrij positief. Er is wel veel variatie tussen sectoren. Zo beoordelen ondernemers met een bedrijf in de sector sport, cultuur en recreatie hun situatie met een magere zes (5,9).
Bijna de helft van de ondernemers staat er positief voor en gaat onveranderd door of is zelfs aan het groeien. De sectoren bouw en detailhandel staan er relatief goed voor. Ongeveer een kwart heeft het moeilijker, vooral in de horeca en cultuur, sport en recreatie.
Niet stoppen
Het merendeel van de ondernemers (73%) denkt voorlopig niet aan stoppen. Een klein deel (14%) geeft aan wel eens te twijfelen over, of te denken aan stoppen met de onderneming. Een groot deel hiervan geeft aan dat dit te maken heeft met de coronacrisis.
Nieuwe klanten
Voor de komende zes maanden richten veel ondernemers zich op het realiseren van nieuwe of meer klanten. Dat blijkt ook uit de belangrijkste plannen die ondernemers de komende maanden hebben met hun bedrijf. Die bestaan uit het verbeteren van de (online) zichtbaarheid van het bedrijf, marketingacties om klanten te werven en aanpassingen van het product of de dienst. Ook het aangaan van nieuwe samenwerkingen en meer gebruik maken van digitale mogelijkheden wordt relatief vaak genoemd.
Bron: Kamer van Koophandel