‘Nederlanders verkiezen sfeervolle winkel boven webshop’

Ondanks de vele gemakken van het online shoppen, doet ruim driekwart van de Nederlanders toch het liefst aankopen in een fysieke winkel. Een aangename sfeer in de winkel door een juiste combinatie van muziek, het gebruik van beeld en geur, is voor 76 procent van de Nederlandse consumenten een doorslaggevende factor.

Dit blijkt uit internationaal onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Mood Media, dat zich richt op in-store mediaoplossingen om de klantbeleving te verbeteren. Het rapport ‘Het verbeteren van de klantbeleving: de impact van zintuiglijke marketing’, dat donderdag 17 januari is gepresenteerd, geeft inzicht in de mening van consumenten ten aanzien van klantbeleving en winkelgedrag.

Naast de recente verschuiving in de waardering van fysieke winkels gaat het onderzoek in op het effect van de sfeer in een winkel op de algehele winkelervaring, wat consumenten ertoe beweegt een fysieke winkel te verkiezen boven een webwinkel, wat klanten prettig en niet prettig vinden tijdens een winkelbezoek, wat hen motiveert terug te komen en waarom ze een bepaalde aankoop doen.

De belangrijkste conclusies voor Nederlandse winkels uit het onderzoek zijn:

  • Een prettige ambiance met oog voor detail is belangrijk: als muziek, beeld, tast en geur op een goede manier met elkaar gecombineerd worden om een aangename sfeer te creëren, geeft 76 procent van de Nederlanders aan liever in een fysieke winkel te kopen dan online (wereldwijd is dat 78 procent).
  • Aanraken en ruiken zijn doorslaggevend voor goede sfeer: voor Nederlanders is het heel belangrijk producten aan te kunnen raken, te voelen en te ruiken. 27 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan dat dit de belangrijkste factor is voor een plezierige winkelbeleving, tegen 21 procent van de consumenten wereldwijd.
  • De impact van muziek: wanneer Nederlanders muziek horen in een winkel die ze bevalt, dan geeft 51 procent van hen aan dat hun stemming daardoor verbetert. Ook zorgt goede muziek ervoor dat bijna een kwart van de Nederlandse consumenten langer in de winkel blijft en graag terugkomt.
  • Het succes van een prettige geur: geur maakt veel indruk op Nederlandse consumenten. 64 procent van de Nederlanders zegt dat hen de afgelopen tijd bepaalde winkels zijn opgevallen waar de geur aangenaam en uitnodigend was.
  • Social media-gedrag: wat betreft het gebruikt van social media in winkels bivakkeren Nederlanders met Fransen en Duitsers in de onderste regionen. 17 procent geeft aan onlangs een winkelervaring te hebben gedeeld op een van de digitale platforms. Wereldwijd doet 27 procent van de consumenten dit.

Bron: Mood Media | Foto: Shutterstock en Mood Media

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties