De omzet die in de week voor Moederdag via FloraHolland werd gemaakt was 8% minder dan vorig jaar.
Veel factoren zoals extreem koud en mooi weer en de feestdagen van de afgelopen weken hadden effect op de moederdagomzet. Bovendien vielen de inkoopdagen voor de Nederlandse Moederdag dit jaar een week eerder en was er op de exportvestigingen een veildag minder dan vorig jaar. Daarnaast was er sprake van één week met zeer koud weer en één week met heel warm weer.
Prijzen 12% lager
Deze combinatie van factoren zorgde voor een moederdagomzet die ongeveer 8% lager uit kwam. Er werden in het teken van de moeders dan wel ruim 4% meer aantallen bloemen en planten verkocht, maar de prijsvorming bleef zo’n 12% achter bij vorig jaar rond deze feestdag.
Moeilijke weken
Qua prijsvorming waren het moeilijke weken: veruit de meeste producten scoorden negatief ten opzichte van vorig jaar, waardoor het totale prijsniveau met €0,23 zo’n 18% onder het niveau van vorig jaar lag.
Bron: Vakblad voor de Bloemisterij