Na de eerste paniek herstelde de bloemendetailhandel zich vanaf eind maart wonderwel. De orders kwamen onverminderd door. Ook de Moederdagverkopen waren weer ongekend. ‘De bloemisten die wij hebben gesproken, hopen zelfs diep in hun hart dat het nu ietsje rustiger wordt. Het is een enorm intensieve periode geweest; ondernemers zijn best moe’, zegt Marco Maasse, directeur VBW.
‘Unaniem krijgen we positieve bericht terug van onze leden over de Moederdagverkopen, variërend van positief tot zeer positief. Bloemisten spreken van een omzetstijging tussen de 20 en 40 procent. Vrijdagavond waren ze leeg verkocht en zaterdagavond opnieuw, dat zijn heel goede berichten. En daar zijn wij als branchevereniging happy mee.’
VBW-directeur Marco Maasse heeft geen slechte berichten gehoord over Moederdag. ‘Heb je niet goed gedraaid, dan heb je denk ik je zaken niet op orde gehad.’ Wat hij wel her en der hoort, is dat ondernemers een beetje moe zijn. ‘Eigenlijk hopen ze dat het wat normaal wordt, want ze hebben heel intensieve weken achter de rug.’ Door de drukte weet VBW dat slechts weinig bloemisten gebruik hebben gemaakt van de overheidssteun. ‘Wij hebben ook geadviseerd om daarmee te wachten. Aanvragen kan altijd nog als je omzet straks alsnog daalt, maar dat is onze verwachting eigenlijk niet. Het zal wel niet zo’n gekkenhuis blijven, maar op de korte termijn verwachten wij dat bloemen en planten nog altijd hoog op het wensenlijstje staan van consumenten. Nu de maatregelen weer wat versoepeld zijn, weten de mensen de gang naar de fysieke winkels ook weer beter te vinden. En omdat het advies blijft om zoveel mogelijk thuis te werken, willen mensen hun huis nog altijd gezellig maken met bloemen en planten.’
Brancheprotocol bloemisten
Met de drukkere winkelstraten moeten bloemisten er volgens Marco wel voor waken dat ze de overheidsmaatregelen goed in acht nemen. ‘Je moet er niet aan denken dat jij als bloemenwinkel een nieuwe besmettingshaard blijkt te zijn en dat de hele branche daardoor op slot moet. Al met al is dat nog een hele uitdaging.’ Donderdag 14 mei komt VBW met een brancheprotocol voor bloemisten, waaraan zij zich dienen te houden. ‘We leggen er nu de laatste hand aan, maar de regels zullen variëren van afstand houden tot het maximaal aantal klanten in de winkel. We hebben te maken met zeer diverse bedrijven: er zijn grote en kleine winkels. Grote bedrijven kunnen de 1,5 meter regel beter handhaven dan kleine zaken, maar die hebben weer beter overzicht hoeveel mensen er in de winkel aanwezig zijn. Gezamenlijk hebben we ook de verantwoordelijk om ons aan deze richtlijnen uit het protocol te houden en elkaar aan te spreken als het niet goed gaat.’
Online helpen
Door de coronacrisis is het VBW wel duidelijk geworden dat een deel van de bloemisten hulp kan gebruiken bij hun online activiteiten. ‘We willen nu doorpakken om deze ondernemers meer omzet met online te laten behalen. Onze medewerkers gaan vanaf deze week ook weer voorzichtig op pad en als bloemisten ons willen ontvangen, dan komen we graag langs.’
Ook de gezamenlijke campagne met andere versdetaillisten wil de branchevereniging graag doorzetten. Binnenkort wordt deze campagne geëvalueerd, maar als het aan VBW ligt, gaat deze door. ‘Er zijn allerlei ideeën om gezamenlijk de versspecialist in de picture te zetten, zoals een gezamenlijke bezorgdienst, het aanbieden van een combipakket voor een barbecue en het werken met een pool van medewerkers enzovoort.’
Tekst: Cornéline Lanooy | Foto’s: Shutterstock
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
- Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
- Toegang tot online besloten artikelen en data
- Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database