Voor de meeste MKB-ondernemers is het voortbestaan van de eigen onderneming de belangrijkste doelstelling. Het belang van continuïteit is sinds het begin van de huidige financieel-economische crisis in 2008 duidelijk toegenomen.
De conclusie die Panteia uit zijn onderzoek trekt is dat mkb-bedrijven meer bezig zijn met overleven, breakeven draaien of het verlies beperken (continuïteit en zelfstandigheid) dan met ’het maken van winst’ of ’het realiseren van groei’.
Continuïteit
Analyses tonen aan dat het beeld gedurende de laatste tien jaar steeds hetzelfde was. Dat wil zeggen dat ’de continuïteit van het bedrijf’ voor mkb-ondernemers verreweg de belangrijkste doelstelling is. Ook ’zelfstandigheid’ en ’het maken van winst’ zijn al jaren even belangrijk voor het mkb. Het aandeel van ’de continuïteit van het bedrijf’ is sinds 2008 met name sterk toegenomen in de sectoren die in grote mate afhankelijk zijn van consumentenbestedingen: de detailhandel, autobranche en de horeca.
Lees hier het volledige bericht.