‘Middensegment heeft het moeilijk’

,,Winkels in het middensegment hebben en krijgen het moeilijk. Heb het lef om te kiezen voor het hoge of lage segment, dan zul je overleven.’’ Dat betoogde Steven Bakker, oprichter van de BAS Group tijdens het congres What’s going of in (R)etaling?! dat donderdag 16 april plaatsvond in Amsterdam.

,,Alle retailers die meer dan tien jaar bestaan, komen ongewild ‘stuck in the middle’ te zitten. ,,In het midden ga je zeker dood, je verliest aan relevantie. Spelers in het midden van de markt zijn niet ‘hot’ genoeg voor mensen die exclusiviteit wensen en niet goedkoop genoeg voor mensen die prijsbewust zijn. Het midden eet van je omzet van marge’’, aldus Bakker. Hij richtte ooit MyCom op en investeerde in Dixons om die keten naar een hoger segment te tillen.

Storytelling
De ondernemer sprak daarnaast de verwachting uit dat voor ‘pure players’ – winkels die alleen een webshop hebben – geen plek is op de markt, omdat met alleen een webshop geen winst te behalen is. ,,Juist een fysieke winkel kan aan de consument toegevoegde waarde leveren in de vorm van storytelling.
Bakker gelooft meer in een combinatie van fysieke winkel en webshop. ,,Die versterken elkaar.’’

Bron: Bloem en Blad
Foto: INGImage