Met name winkeliers bellen mkb-noodlijn

De hulplijn voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf in geestelijke nood die in februari werd geopend, is tot nu toe zo’n 8.000 keer gebeld. Vooral ondernemers in de detailhandel en de horeca die door de coronamaatregelen in problemen waren gekomen, hebben er gebruik van gemaakt, meldt NOS.

‘De lijn wordt nog steeds regelmatig gebeld, maar sinds eind juni is het wel een stuk rustiger’, zegt Frederique Biesheuvel namens ondernemersvereniging ONL, samen met het Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf (IMK) initiatiefnemer van de noodlijn. ‘Of dat door vakantie of door het einde van de lockdown komt, kunnen we na de zomer beter inschatten.’

Het was volgens Biesheuvel op bepaalde dagen best heftig. ‘Onze medewerkers zaten de hele dag aan de telefoon. Ik vond dat schrikbarend. Of dit het topje van de ijsberg is? Ik weet dat veel ondernemers huiverig zijn om ons te bellen, ze schamen zich daar ook voor. Bij de mensen die ons belden, was de nood echt heel erg hoog. Sommigen hebben we zelfs moeten doorverwijzen naar 113-zelfmoordpreventie.’

Gevolgen lockdown

Door de lockdown vanaf half december nam de druk op ondernemers enorm toe. Organisaties als MKB Nederland en INretail, de brancheorganisatie voor winkeliers, ontvingen talloze mails en telefoontjes van ongeruste en soms ook wanhopige ondernemers die niet meer wisten waar ze het moesten zoeken. Door corona waren de inkomsten bij sommigen met 80 tot 90% ingezakt, terwijl de kosten doorliepen. Daarom werd de hulplijn (088-999 0000) voor het midden- en kleinbedrijf in het leven geroepen, met dagelijks twintig beschikbare vrijwilligers.

Bron: NOS | Foto: Shutterstock

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties