Uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Bloemenbureau Holland, blijkt dat consumenten in de vier kernlanden positiever tegen bloemen en planten aankijken dan voor corona het geval was. Het maakt de binnen- en buitenruimtes gezelliger, zo is het oordeel. De ruime meerderheid verwacht het komende half jaar evenveel bloemen en planten te blijven kopen voor zichzelf of voor iemand anders.
Motivaction heeft eind 2020 bijna 1700 consumenten ondervraagd in Nederland, Engeland, Duitsland en Frankrijk. Een kwart van de respondenten geeft aan nu meer bloemen te kopen, omdat ze vaker thuis zijn. In Frankrijk en Engeland geven bijna de helft van de ondervraagden aan dat ze graag buitenplanten kochten het afgelopen jaar om de buitenruimtes op te fleuren.
Evenveel te besteden
De financiële situatie is bij 68% van de respondenten niet veranderd, zo blijkt uit het onderzoek. En 63% van de ondervraagden denkt niet dat daar verandering in gaat komen het komende half jaar. Bij een vijfde van de consumenten is de financiële situatie er wel op achteruit gegaan. Zo zijn de Franse consumenten het minst positief over hun toekomstige bestedingen: een kwart verwacht dat ze er de komende maanden op achteruit gaan. Bij de Duitse consumenten ligt dat percentage met 13% lager.
Vanuit het perspectief van de verwachte financiële situatie zegt circa 60% van de ondervraagden evenveel bloemen en planten te blijven kopen. En 18% geeft aan minder te zullen besteden in de toekomst. Tien procent van de respondenten geeft vaker bloemen en planten te zullen gaan kopen in de toekomst. Vooral millenalals hebben de intentie om vaker bloemen en planten te kopen.
Bloemenbureau Holland gaat het onderzoek in februari herhalen.