De filialisering van de Nederlandse winkelstraten is tot stilstand gekomen en loopt inmiddels zelfs wat terug. Dat melden Retailnews en de Volkskrant op basis van cijfers van marktonderzoeksbureau Locatus.
Waar in 2012 nog 26% van de winkelpanden in handen was van een filiaalbedrijf, lag dat percentage eind 2015 op 25,4%. Locatus maakte een jaar geleden al bekend dat de filialiseringsgraad voor het eerst was afgenomen. Tot en met 2012 telden de winkelstraten steeds minder zelfstandigen en meer filiaalbedrijven. Die verhouding in het aantal verkooppunten bleef vervolgens stabiel, maar nam in 2014 al licht af.
Dynamischer
Deze daling zette zich vorig jaar dus verder door en zal dat volgens onderzoeksdirecteur Gertjan Slob van Locatus ook dit jaar doen. Hij wijst erop dat de wereld steeds dynamischer wordt. ,,Zelfstandigen kunnen daar beter op inspelen dan loggere ketenbedrijven.’’
Door de komst van buitenlandse spelers gaat de filialisering in de topstraten volgens Slob ‘onverminderd door’. ,,Maar op B- en C-locaties zie je een vernieuwing van het winkelaanbod.’’
Bron: de Volkskrant/RetailNewsFoto: Ingimage