Hip, aansprekend, vernieuwend en kleurrijk. Dat is in kernwoorden de internationale campagne van Bloemenbureau Holland. In combinatie met een aangepaste organisatie en bestuur, wordt hiermee de heroriëntatie van ’ons’ Bloemenbureau op haar strategie, in één keer heel zichtbaar.
De bloemencampagne is snel opgevolgd door een nieuwe campagne om ook planten bij de consument onder de aandacht te brengen: ’Thanks, Plant’. Ik ben erg te spreken over deze vernieuwende aanpak, die ook bij consumenten en onze klanten opvalt. Ik heb in ieder geval alleen maar positieve feedback mogen ontvangen. Bloemenbureau Holland, VGB en Royal FloraHolland werken, ieder vanuit hun eigen rol, goed samen aan deze vernieuwing.
Gezamenlijk hebben zij een selectie uit groeiplatforms gemaakt en is consumentenonderzoek naar drijfveren en koopgedrag uitgevoerd op een gedetailleerder niveau dan gebruikelijk. Zowel de promotiecampagnes als een aanzet tot activatie naar diverse klantgroepen is in samenspraak met de handel ontwikkeld. Chapeau! Het geeft vertrouwen naar de toekomst.
De eerste indruk van de aanpak is goed
Ik vind dat we met bovengenoemde samenwerking en de recent gestarte promotiecampagnes, vanuit relevante thema’s echt recht doen aan de positie van onze prachtige producten. Uiteraard zullen er naast Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk nog meer landen moeten volgen. Ook zal de activatie op de winkelvloer nog een plek moeten krijgen op klantniveau. Maar de eerste indruk van de nieuwe aanpak is goed.
We hebben meer bloemen nodig! En uiteraard planten. Laten we er voor zorgen dat we samen goed inhaken op de aansprekende thema’s die nu zijn ontwikkeld. Iedereen kan zich hier mee identificeren. Gezondheid en welzijn zijn van oudsher verbonden met planten. En het verbinden van mensen is onlosmakelijk gekoppeld aan bloemen en boeketten. Dit zijn mooie ‘haakjes’ om te communiceren over onze prachtige producten.
De nieuwe campagne helpt ook om de jeugd te attenderen op bloemen en planten. Het draagt ook bij aan een positief imago voor onze sector. En dat helpt om bedrijven in onze sector te profileren als een interessante potentiële werkgever voor diezelfde jeugd. Kortom… laten we de wereld een beetje kleurrijker maken. Met elkaar.
Deze column van Marco van Zijverden staat in het Vakblad voor de Bloemisterij nr. 44 van vrijdag 2 november 2018