Hoe kleiner een bedrijf, hoe minder de tevredenheid over de gemeente. Ook lijken kleine ondernemers (tot tien medewerkers) minder betrokken te zijn bij de gemeente en minder bekend met het gemeentelijke beleid.
Tot deze constateringen komt Panteia/EIM in haar onderzoeksrapportage ’Hoe goed ligt de gemeente bij het MKB?’. Microbedrijven zijn sterker gericht op zaken die hun eigen bedrijf of portemonnee raken, zoals vergunningen, regels en belastingen.
Ondernemers met een klein of middenbedrijf zijn sterker gericht op zaken die de lokale economie als totaliteit aangaan. Denk hier aan arbeidsmarkt, onderwijs en nieuwe bedrijven. Kleine en middenbedrijven dichten de gemeente een faciliterende rol toe, terwijl het microbedrijf vaak geen mening heeft over de gemeentelijke rol.
Leegstand tegengaan
Een kwart van de ondernemers uit het MKB vindt dat de gemeente haar rol (zeer) goed vervult en tweevijfde vindt dat de gemeente dit (zeer) slecht doet. De meningen hierover lopen dus nogal uiteen. Van de ondernemers vindt 70% dat de gemeente zich vooral moet bezighouden met het vereenvoudigen van vergunningprocedures, verminderen van de regels en verlagen van de gemeentelijke belastingen. Er is echter één terrein of taak van de gemeente die bij de ondernemers net iets hoger scoort: het tegengaan van leegstand en verpaupering, bijvoorbeeld door herbestemming.
Verder missen MKB-ondernemers verschillende zaken in het gemeentelijke beleid. Wanneer deze op een rij gezet worden, komt het erop neer dat het MKB voortaan een meedenkende, proactieve, slagvaardige, vakkundige en communicerende gemeente wil.