Plantion heeft in 2014 haar omzetdaling van de twee voorgaande jaren een halt toegeroepen. Vooral dankzij groei van de klok komt Plantion naar verwachting uit op €88,5 miljoen, ruim 1% meer dan in 2013. Dit maakte directeur Peter Bakker bekend tijdens de Algemene Ledenvergadering van dinsdag 9 december.
In een jaar waarin het consumentenvertrouwen nog altijd stagneert, slaagde Plantion erin een plusje te scoren. Dit is vooral te danken aan de klok. In 2014 wist Plantion weer meer klokkopers aan zich te binden. Wel is het inkoopgedrag nog terughoudend: de gemiddelde koper gaat minder vaak naar de veiling en koopt gemiddeld minder in.
Bij bemiddeling is niet langer sprake van een forse omzetdaling. De nieuw ingezette koers resulteert in nieuwe klanten. De omzet stijgt en bevindt zich inmiddels weer op het niveau van 2012. Het groencentrum investeert in meer visueel aantrekkelijke producten en noteert daarmee een groei van ongeveer 1,5%.
Groei in 2015
Gezien de voorspelde toename van de consumentenbestedingen verwacht Plantion in 2015 een omzetgroei van 3%, met een positief aandeel van alle drie de verkoopkanalen.
In het vooraar van 2015 viert Plantion haar vijfjarig bestaan in Ede. Naast een open dag en een bijeenkomst voor relaties zet de organisatie ook officieel ’de kroon’ op haar gebouw. In deze aanbouw, op het verhuurbare kantoorgedeelte aan de A30, worden twee led-informatieschermen geïntegreerd.
Bron en beeld: Plantion