De verkoop aan consumenten bij kwekers, boeren en telers zijn sinds maart verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, meldt NU.nl. Dit gaat van bloemen, sla, komkommers en tomaten tot kaas, aardappelen, eieren en vlees.
Bijna een op de vijf huishoudens heeft dit jaar weleens rechtstreeks bij de producent gekocht, blijkt uit gegevens van marktonderzoeker GfK. Voor de coronacrisis was dat nog iets meer dan een op de tien huishoudens. Het zijn vooral ouderen die de producenten goed weten te vinden. Deze groep is met bijna 70 procent van de klandizie vertegenwoordigd, maar de jongeren zijn bezig met een opmars. ‘Het aandeel van de jongeren in de omzet is meer dan verdubbeld’, zegt Joop Holla van GfK. Mogelijk heeft dat ook te maken met de toenemende aanwezigheid van de kwekers en boeren online. ‘Het deel van de omzet dat zij online realiseren was met ruim 6 procent al relatief hoog. Nu is dat opgelopen naar meer dan 12 procent.’
Hogere uitgaven
Vorig jaar werd per bezoek ruim €9,50 gespendeerd aan verse producten, dit jaar is dat opgelopen tot €11,30. Mensen gaan vooral naar bedrijven die bij hen in de buurt zitten. Volgens het onderzoeksbureau zijn het vooral huishoudens uit de zuidelijke provincies die veel bij de lokale producenten kopen: 36% van de totaalomzet wordt daar behaald.
De jaaromzet komt uit op zo’n €130 miljoen. Holla verwacht dat de trend ook na de coronacrisis aanhoudt. ‘Daar zal wel iets van blijven hangen als mensen het eenmaal ontdekt hebben. Het besef is ook gekomen dat het goed is om lokaal te kopen.’
Bron: NU.nl/GfK | Foto’s: Shutterstock