De kwaliteitsinterventie die begin januari bij FloraHolland is ingevoerd, heeft effect. Gerichte controle in de aanvoer leidde tot het dagelijks uit de aanvoer halen van vijftig karren bloemen en planten.
In het kwaliteitsbeleid zijn kwekers zelf volledig verantwoordelijk voor de juiste kwaliteits- en sorteringsinformatie. Klanten vinden dat de betrouwbaarheid daarvan veel te wensen overlaat. Uit analyse van FloraHolland blijkt dat 10% van de kwekers verantwoordelijk is voor 40% van de reclamaties van klanten na het veilen. Kwaliteitsinterventie is een van de stevige maatregelen om de betrouwbaarheid van de kwaliteits- en sorteringsinformatie voor de klok te vergroten.
Gerichte controle
Kwaliteitsinterventie is begin januari ingevoerd. Op basis van herhalende reclamaties in voorgaande dagen en de zwaarte daarvan wordt gericht gecontroleerd in de aanvoer. Dit leidde de afgelopen maanden tot het dagelijks ’uitzetten’ (uit de aanvoer halen) van vijftig karren bloemen en planten. Een deel van de kwekers is verrast door de interventie. Blijkbaar wordt de terugkoppeling bij een reclamatie niet altijd opgemerkt. Wel valt op dat na een interventie de herhalingsreclamaties met gemiddeld 50% afnemen. De werkwijze van Kwaliteitsinterventie wordt in mei 2015 geëvalueerd.
Bron en foto: FloraHolland