Kosten betalingsverkeer dreigen explosief te stijgen

Winkeliers vrezen dat betalen met de mobiele telefoon de deur opent voor dure betaalmethoden. Hierdoor komt het efficiënte Nederlandse betalingsverkeer met lage maatschappelijke kosten in gevaar. Daarom pleit Detailhandel Nederland bij de Europese Commissie voor goede regulering van het betalen met de mobiele telefoon.

Betalen met de mobiele telefoon staat in Nederland nog in de kinderschoenen, maar daar lijkt op korte termijn verandering in te komen. Een aantal grote internationale bedrijven, zoals PayPal, Apple en Visa, ontwikkelt achter de schermen producten waarmee de klant met een mobiele telefoon aan de kassa kan betalen. Volgens onderzoek van Detailhandel Nederland (DN) staan winkeliers niet onwelwillend tegenover deze betalingsvorm. Meer dan de helft van hen ziet betalen met de mobiele telefoon zelfs als een mogelijkheid om de klant beter van dienst te zijn.

Zorgen
Tegelijkertijd geven ondervraagde winkeliers aan zich zorgen te maken over de kosten die deze nieuwe vormen van betalen met zich meebrengen. Secretaris Betalingsverkeer DN, Tom Ponjee: ,,In Nederland zijn weliswaar goede afspraken gemaakt over pinbetalingen met de mobiele telefoon, maar er ontbreekt een goed wetgevend kader voor alle andere vormen van betalen met de mobiele telefoon die momenteel ontwikkeld worden. Denk aan de betalingen met de mobiele telefoon van creditcardmaatschappijen of PayPal. Winkeliers betalen daarvoor een percentage van het aankoopbedrag, in plaats van een vast laag tarief. Hierdoor kunnen de kosten voor de Nederlandse samenleving miljoenen euro’s per jaar hoger uitvallen.’’

Raamwerk
Om te voorkomen dat de kosten voor betalingsverkeer de pan uit rijzen, moet er een duidelijk raamwerk komen voor het betalingsverkeer met de mobiele telefoon. Detailhandel Nederland pleit hiervoor binnen de Europese richtlijn voor betaaldiensten, waarover momenteel binnen Europa gesproken wordt.
Winkeliers pleiten in Europa voor:
• keuzevrijheid in het type betaalmiddelen dat ze aan de kassa accepteren;
• vaste lage tarieven voor transacties, in plaats van een percentage van het aankoopbedrag;
• Europese standaardisatie en protocollen voor het gebruik van mobiele betaalmiddelen, op basis van de Nederlandse situatie.

Bron: Detailhandel Nederland
Foto: Consumentenbond