Klanten weten na versoepelingen winkel weer goed te vinden

De versoepelingen van 28 april hebben een sterk effect op de bestedingen in de winkels. Toch zijn consumenten nog niet helemaal teruggekeerd naar hun oude winkelgedrag van voor de coronapandemie nu het doen van online boodschappen gemeengoed lijkt te worden. Dat blijft uit onderzoek van ABN AMRO.

Tijdens de sluiting van niet-essentiële fysieke winkels sinds half december vorig jaar werden tuincentra, sportzaken, kledingzaken, doe-het-zelfzaken en meubelzaken flink geraakt, zo blijkt uit de transactiedata van ABN AMRO van pinbetalingen in winkels en van betalingen die online worden verricht. Sinds de versoepelingen van de maatregelen op 28 april tot eind mei, floreren al deze branches weer ten opzichte van de periode ervoor. Zo hebben kledingzaken 71% meer weten om te zetten dan in de vergelijkbare periode vlak voor de versoepelingen. Ook meubelzaken zien de verkopen met 85% flink stijgen. Fysieke sportzaken en elektronicazaken hebben hun omzet meer dan verdubbeld. En de doe-het-zelfzaken doen het goed ten opzichte van de vergelijkbare periode met een stijging van bijna 70%. De opleving bij deze branches is eenvoudig te verklaren: de omzet die tijdens de lockdown kon worden behaald door op afspraak te winkelen en click & collect valt in het niet bij de normale openstelling sinds eind april.

Thuisbezorging

Het lijkt erop dat de consument die nog steeds vaak thuis werkt, gewend is geraakt aan thuisbezorging van boodschappen. Het terugkeren naar een samenleving volledig zonder beperkingen kan hier natuurlijk verandering in brengen. Supermarkten en voedingsspeciaalzaken zullen er volgens de onderzoekers alles doen om de omzetwinst te behouden met vers bereidde maaltijden in de winkels, verspakketten en kant-en-klaarmaaltijden.

Bron: ABN AMRO | Foto: Shutterstock

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties